Talentová pěvecká soutěž pro záchranu divadla? To je plán podnikavého koalího samečka jménem Buster Moon. S pořádáním mu pomáhá jeho sekretářka chameleónka slečna Crawlyová, která se spletla ve výši odměny pro vítěze na letácích, kterými pak doslova zaplavila celé město. K divadlu se tedy táhne dlouhá šňůra zájemců, kteří si chtějí splnit každý svůj sen..
Průměrný průměr. A že bych dával hvězdičku navíc za super výběr písniček, to se mi moc nechce. Ale hezké to je. 62%
Podnikavý koalí chlapík jménem Buster Moon má poslední šanci zachránit divadlo, které zdědil po svém otci. Všechno vsadí na jednu kartu, na velkolepou talentovou pěveckou soutěž, jakou svět ještě neviděl. Možná by ta Busterova talentová show nebyla tak velkolepá, kdyby se jeho věrná sekretářka slečna Crawlyová nespletla ve výši finanční odměny pro vítěze na letácích, jimiž pak zaplavila město. A tak se v den soutěže před Busterovým divadlem dlouho před jejím zahájením vytvoří dlouhatánský had snílků, kteří věří ve vítězství. Mezi nimi čekají i očividné talenty, jimž ve hvězdné kariéře dosud bránil osud. V případě opičáka Johnnyho má podobu jeho otce, proslulého gangstera, který synův zpěv neuznává, protože banka se s ním vykrást nedá. Rosita je zase tak zaměstnaná řáděním svých malých prasátek, že si může zpívat maximálně v kuchyni u dřezu, a hlasově dokonalá slonice Mína ze sebe před lidmi nedokáže vydat ani hlásek. Jenže když máte sen, měli byste za ním jít, i kdybyste měli při svém snažení na chvíli padnout. Jak říká Buster Moon. Na tom, že dopadnete na dno, je nejlepší to, že dál už vede cesta jenom nahoru.
O produkci
Vývoj Zpívej
I když Chris Meledandri spolupracoval v první řadě s filmaři, kteří svou kariéru zahájili v krátkometrážní animaci, ve Zpívej se pro celovečerní film Illumination poprvé spojil s někým z hraných filmů. Meledandri si byl jistý, že jedinečný rukopis Gartha Jenningse přinese vzájemné spolupráci jisté kouzlo a prohlašuje, že jejich spojení začalo dávno předtím, než to scenárista a režisér Zpívej vůbec tušil. „Zamiloval jsem se do Garthova nezávislého filmu Malý Rambo. Garth je ohromně autentický vypravěč a mně se líbilo, že je to postavené na jeho vlastním amatérském filmování v dětství.” O zajímavém pohledu a porozumění síle, s jakou může hudba vyprávět příběhy, svědčí Jenningsova značná zkušenost s režírováním hudebních videoklipů. „Tušil jsem, že Garthova vnímavost bude pro nápad, který mě tolik zaujal, naprosto ideální,” pokračuje Meledandri.
Během jednoho výletu do Londýna požádal Meledandri Jenningse o schůzku a podělil se s ním o nápad, který měl. Ukázal Garthovi obrázek čtyř medvídků koala a řekl mu, ať si je představí, jak drží malé mikrofony. Pak se ho zeptal, jak by se tvářil na příběh o pěvecké soutěži…odehrávající se ve světě obývaném pouze zvířaty. „Věděl jsem, že nás s Garthem spojuje vášeň pro hudbu a že je nadaný vypravěč,” vypráví Meledandri. „Oba jsme cítili, že nám tenhle koncept dá příležitost napojit se na světovým publikem oblíbené příběhy postavené na hudbě.”
Scenárista/režisér připouští, že jejich cesta začala ve stejném duchu: „Asi před pěti lety jsem se s Chrisem setkal, když projížděl Londýnem. Mluvili jsme o typech filmů, které bychom rádi udělali, a Chrise napadlo spojit všechno, co máme oba rádi, do jednoho příběhu. Vypili jsme teprve asi půl konvice čaje, ale už jsem se pro ten nápad hloupě a nadšeně nadchl, protože tohle byl jeden z těch nápadů, ve kterých můžete okamžitě vidět potenciál ve všech směrech.”
Jennings s Meledandrim pracoval na Zpívej, ve kterém postavy dají vše za příležitost, která jim může změnit život. Umělci se ve filmu vypořádávají s každodenními problémy, které v určitém směru zná každý z nás: přehlíženost vlastní rodinou, starost o zaplacení účtů, překonávání překážek, které brání našemu štěstí a spokojené dospívání ve vlastním těle. Děj a příběh se točí kolem vlastníka divadla, koaly jménem Buster Moon, kterého divadlo poprvé uchvátilo jako mladého koalího kluka. To bylo tenkrát, když po boku svého zbožňujícího otce zažil kouzelný večer, který zatočil oblouk jeho života k dobru.
Tato postava, tolik nepodobná hrdinům, je nakonec tím, kdo se pro ostatní postavy příběhu stane klíčovým. „Na samém začátku filmu se potkáváme s Busterem Moonem jako s šestiletou koalou,” vysvětluje Jennings. „Jeho táta ho vezme poprvé do divadla, a jemu to úplně zamotá hlavu. Tahle zkušenost pro něj má transformativní efekt a vyrůstá s touhou stát se součástí divadelního světa. Potom už vidíme současného Bustera, který divadlo, do kterého se tenkrát zamiloval, vlastní.”
Jak Jennings a Meledandri tvořili a formovali postavu Bustera Moona, oba dva tento showman, který se - čistě silou vůle - snaží dosáhnout téměř nemožného, nevyhnutelně inspiroval. Buster je největší tvůrce, když vyzbrojen pouze vášní, vymyslí a zorganizuje událost, za kterou jdou davy, mladí i staří.
Pro Meledandriho byla filmová práce vždy aktem tvoření: jak začít s pouhým nápadem a - díky kombinaci silné vůle, troufalosti, slepé víry, trochy sebeklamu a spousty obchodního talentu - přesvědčit ostatní, aby se k nám na naší cestě přidali. „Nakonec”, zamýšlí se Meledandri, „když máme dost štěstí, odvahy a víry, stane se něco zázračného. Dáme snům život. Stejně jako Buster máme privilegium přenést lidi z jejich každodenních životů do něčeho lepšího - někdy na dvě hodiny, někdy na daleko delší dobu.”
Když Jennings s Meledandrim začali tento svůj svět zhmotňovat, cítili, že klíčové bude, aby odrážel náš svět skutečný. Aby se diváci cítili zapojení do příběhu, bylo zásadní vytvořit zvířecí postavy tak, aby se s nimi publikum mohlo snadno identifikovat, tedy jako postavy s nadějemi a strachy, které rezonují s těmi našimi. V tomto městě je divadlo srdcem konfliktu, radosti a nápravy všech. Pokud Buster svůj domov ztratí - v současnosti spí na stole v divadelní kanceláři - každá z těchto postav ztratí svoji šanci změnit se v něco víc, než si kdy dokázala představit.
Producentka Janet Healy upozorňuje na to, že se Busterova situace v Měsíčním divadle stává čím dál zoufalejší. „Buster je producent, na kterého dolehly těžké časy,” říká. „Je to showman, který miluje svoje divadlo a jeho produkci; ale ani jednomu z toho se teď úplně nedaří. Cítí na sobě tlak, musí zaplatit svým zaměstnancům, bance a za elektřinu, takže má velké dilema, s kterým se musí popasovat.”
Podle Jenningse, Meledandriho a Healy může za to, proč je Zpívej vynikající, také jejich neomluvitelná posedlost hudbou. Film je plný zvuků, od současného popu až po dlouhodobé šlágry - ve filmu zazní více než 65 písňových hitů, ať už to jsou cover verze klasiky Franka Sinatry a oduševnělého Drakeova R&B až po nakažlivý pop Katy Perry a Lady Gaga. „Možnost vyprávět příběhy s hudbou a mít tak širokou škálu, z které se dá čerpat, byl velkým důvodem, proč jsme byli ze Zpívej okamžitě tak nadšení,” poznamenává Jennings. „Je důležité, aby diváky zaujal příběh každé postavy a možnost poskládat jejich příběhy dohromady spolu s hudbou nám umožnila udělat to způsobem, který by jinak nebyl možný.”
Hudbou je ve skutečnosti souvisle protkaný téměř každý záběr Zpívej. „Protože je to o pěvecké soutěži, děláte neuvěřitelné záběry, ve kterých jsou sestříhané různé postavy, které nacvičují a potom předvádějí na zkouškách,” vysvětluje Healy. „Film je plný hudby a je v něm spousta hudebních meziher a písniček, které nás hladce přenášejí z jedné scény do další.”
Pro Jenningse je velkým zážitkem možnost být u projektu od jeho samého počátku až do jeho uvedení do kin. I když připouští, že psaní je nejzajímavější část celého procesu, to, že mohl psát scénář a zároveň režírovat animovaný film považuje za velké privilegium.
Kromě toho Jennings namluvil jednu z vedlejších postav. Když jeho postava slečna Crawlyová, Busterova dlouholetá asistentka, udělá tiskařskou chybu, která šťastnému vítězi přinese 100 tisíc dolarů - a ne jeden tisíc, avizovaný panem Moonem - uvede do pohybu další události Zpívej. „Zahrál jsem si slečnu Crawlyovou, postarší ještěrku,” směje se Jennings. „A ano, při hraní starších ještěrek se cítím úplně přirozeně.”
„Zpívej je uvěřitelný, zábavný, empatický, povznášející příběh, ale ze všeho nejvíc, i když v něm hrají zvířata: lidský,” vysvětluje Meledandri. „Chtěli jsme udělat film, který divákům nabídne řadu možných pohledů a spoustu prvků, s kterými se mohou ztotožnit. Myslím, že se lidi do těch postav zamilují a jejich příběhy o snaze vyhrát pěveckou soutěž vyhlášenou jedním velmi optimistickým koalou je bude zajímat.”
Postavy
Illumination vytváří výrazné postavy a na tento cíl se filmaři během výroby filmu v každém ohledu soustředili. Výjimečnost scénáře Zpívej si žádala výjimečné obsazení. A tady je seznam herců a jejich rolí:
Buster Moon: Buster je rozhodnutý zachránit své divadlo potýkající se s problémy, a to navzdory ubývajícím návštěvníkům, špatným recenzím a zvyšujícím se dluhům. Zatímco každý jiný by se realitě postavil a změnil směr své kariéry, Buster má neutuchající zápal uspět, a to všemi dostupnými prostředky. I když je veden dobrými úmysly, má ve zvyku natahovat pravdu tak, že se v ní rozšíří díra, do které sám spadne. Přesto ale má neodolatelné kouzlo, protože jeho vášeň a optimismus jsou nesmírně nakažlivé.
Rosita: Rosita je obětavá žena v domácnosti a uštvaná matka 25 selat, která si chce vzpomenout, jaké to je, být něčím jiným než matkou a manželkou Normana. V soutěži spolupracuje se skandinávským čuníkem jménem Gunter, který okamžitě vycítí její vnitřní umělkyni a jehož cílem se stane umožnit Rositě ukázat všem svůj neuvěřitelný dar. Z jejich finálního představení spadne její rodině brada a konečně ocení její úžasný talent.
Meena: Je hlasová elektrárna ukrytá uvnitř stydlivé dospívající slonice s naprosto zničující trémou. Po zpackaném konkurzu se Meena nechá v divadle zaměstnat jako kulisák. Její rodina předpokládá, že Meena je soutěžící, a ona - pod tíhou jejich očekávání - nemá to srdce, aby je opravila. Nakonec jí Buster pomůže přemoci úzkost, čelit svým strachům a předvést fantastickou show, ve které ukáže vše, co v ní je a v co její rodina vždycky věřila.
Ash: Pichlavá dospívající dikobrazice s punk-rockovým postojem. Ash se konkurzu účastní spolu se svým egoistickým, nepodporujícím přítelem, pitomcem Lancem, ale jen Ash se probojuje až do finále. Při zkouškách má díky své vzpurné povaze neustále spory s Busterem, který si ji už představuje jako popovou princeznu; ona ale chce psát své vlastní autentické rockové písně, které budou odrážet její osobitý styl. Ash bude muset projít bolestným rozchodem, ale nakonec prokáže svůj charakter a zazpívá po svém.
Mike: Chamtivá, sebestředná myš s napoleonským komplexem. Jednou z mála Mikeových výhod je, že je také vystudovaným jazzovým muzikantem, který zpívá jako Sinatra. Na Mikea dělají dojem peníze, moc a okázalé majetky a neustále zkouší stát se součástí davu, který ho ale nechce. Jeho neochvějně vysoké mínění o sobě samém mu neustále připravuje nové a nové pády.
Johnny: Oduševnělá Cockney gorila. Johnnyho nádherný hlas a vášeň pro hudbu jsou v přímém kontrastu k jeho roli v gangu bankovních lupičů, kterým velí jeho otec. Životu zločince se vždycky bránil, ale protože se do něj narodil, neměl jinou možnost. Johnny chce být zpěvákem, ale ví, že alfa-samčí otec se ho zřekne, pokud se dozví pravdu. Proto drží svoji účast v soutěži v tajnosti a žije dvojí život jako začínající a ambiciózní zpěvák přes den a řidič bankovních lupičů v noci.
Gunter: Divoké dynamo a dvojitá hrozba. Zpěvák a tanečník, který vystupuje v páru s Rositou, které pomáhá užít si její výstup; Gunter se cítí být nejvíc sám sebou, když rozvlní svůj elastický taneční trikot. Dodává Rositě odvahu uvolnit se a odhodit zábrany.
Eddie: Černá ovce bohaté rodiny. Po letech, kdy ho jen hýčkali a kazili, donutili Eddieho nedávno rodiče žít v bazénovém domě v zoufalé snaze ho co nejvíc osamostatnit. Tam stráví většinu dní plaváním, hraním videoher a s nechutí dělá povinné domácí práce, které by z něj měly udělat dospělého. Navzdory tomu, že své existenci nedává žádný směr, je Eddie roztomilý a věrný přítel, který Busterovi v nejtěžší chvíli pomůže postavit se znovu na nohy.
Nana Noodleman: Eddieho babička s ostrým jazykem, Nana, má kontrolu nad většinou rodinného bohatství. Kdysi bývala divadelní hvězdou a jejím nejproslulejším vystoupením bylo to, které v Busterovi poprvé probudilo lásku k divadlu. Nyní žije jako starší dáma osamělý život ve své obrovské vile, jen se svým sluhou Hobbsem. I když s Busterem sdílí vášeň pro zašlé dny slávy jeho divadla, nenechá se tak lehce ovládnout jeho průhlednou snahou dostat z ní finanční podporu a nutí ho, aby překonal její očekávání a dokázal, že je opravdový showman.
Slečna Crawlyová: Tato roztomilá stárnoucí ještěrka se skleněným okem, které má neustále vyvalené. Slečna Crawlyová je Busterovou dlouholetou a oddanou zaměstnankyní, a Buster jí je naprosto oddaný.
Velký táta: Johnnův otec a hrůzu nahánějící vůdce gangu bankovních lupičů, Velký táta zuří, když zjistí, že jeho syn chce být zpěvákem radši, než aby se vydal v jeho šlépějích.
Meenina rodina: Meenin dědeček, matka a babička jsou její nejvěrnější fanoušci. Děda je hlučný a panovačný, a neustále Meenu obtěžuje nevyžádanými radami. Meenina máti se ho snaží mírnit a přitom Meeně poskytovat svou vlastní tichou podporu. Celá rodina touží vidět, jak jejich Meena porazí svou trému, aby mohla konečně dosáhnout svého snu.
Hudba
Ve Zpívej zazní cover verze více než 65 písňových hitů, které proslavili někteří z největších umělců hudebních nahrávek historie - od Franka Sinatry a The Beatles po Katy Perry a Kanye Westa.
Každá z hlavních postav vystupuje s písněmi, které ztělesňují jejich ambice a cestu - od Rositiny interpretace „Firework” od Katy Perry a Gunterovy verze „Bad Romance” Lady Gaga, až po Johnnyho cover „All of Me” Johna Legenda a „Stay with Me” Sama Smithe, zatímco Mike na celé kolo vyřvává Sinatrovu „My Way”. Pět soutěžících a Buster - stejně jako spousta postav ve vedlejších rolích - má svoje vlastní hudební téma. Herci strávili nespočetné hodiny zkoušením a předváděním svých čísel a každý měl specifickou strategii, jak se vžít do své postavy. Například MacFarlane byl schopen vypilovat Mikeův charakteristický zvuk díky pomoci jednoho ze skutečných hlasových koučů Old Blue Eyes.
Vzhledem k tomu, že se v příběhu proplétá spousta příběhů, kterým musí sloužit hudba Zpívej, bylo nezbytné, aby tím hlavním tahounem byl sám Buster Moon. „Samotnou podstatou musí být tahle hudba radostná a hravá, aby odpovídala Busterově nakažlivému, optimistickému duchu, kterým oplývá, i když se všechno spiklo proti němu,” vysvětluje Jennings. „Musí vás donutit k tomu, abyste se na sedadle vrtěli a přitom se cítili nádherně. Dovolili jsme také orchestru a filmové hudbě jít dál a sledovat naše hrdiny až domů… a dívat se, jak se jejich životy mění a kroutí, když se stanou součástí Busterovy show.”
Původní nové písně, které Illumination uvádí - jako například „Happy” z Já, Padouch 2 od Pharrella Williamse - si našly svoje publikum i mimo samotné filmy. V tomto trendu pokračuje třeba původní píseň „Faith”, kterou zpíval Stevie Wonders Arianou Grande, a která je stejně silná jako nakažlivá. Závěrečná píseň, která zní během titulků a kterou produkovali několikanásobní držitelé Grammy Ryan Tedder a Benny Blanco, je synonymem pro „nikdy se nevzdát”. Tedder přemýšlí nad jejím významem: „V téhle písničce je povzbuzení a propojení, které vytváří most mezi generacemi. S Arianiným rozsahem a Stevievovými vokály je ‘Faith' tou pravou písní, která publiku předá poselství Zpívej.”
Pro Jennings, hudební tým a producenty bylo klíčové, aby diváci přijali nové zvuky a styly jako součást filmového zážitku. Cílem bylo předvést mladším divákům písničky, které nikdy neslyšeli a těm dospělejším umožnit poslech zvuky z jejich minulosti a představit jim současné populární hity. Protože soundrack jde napříč generacemi a souzní s diváky po celém světě, mohou si písničky, které vznikaly v různých dekádách a které ve Zpívej zazní, najít nové fanoušky.
Nikde to není tak jasně vidět jako v úchvatném podání písně „Golden Slumbers/Carry that Weight” Jennifer Hudson, kterou napsali John Lennon a Paul McCartney a která poprvé vyšla v roce 1969 na jejich velkolepém albu Abbey Road. Nadčasová slova o „býval způsob, jak se dostat zpátky domů”, nejsou jen Busterovým mottem a hymnou, ale vyjadřují také trápení a soužení všech účinkujících.
Ať už nás konkrétní píseň provádí těžkým obdobím nebo s námi oslavuje naše úspěchy, pokaždé je v hudbě mocná síla. Film, který je doslova nabitý osvědčenými hity a šlágry přináší silný zážitek a vše, co Zpívej obsahuje, potvrzuje, že hudba je emocionálnější umění než samotná animace. „Kombinace hudby s obrazy je vždycky silnější a procítěnější,” říká Meledandri. „S každým drobným detailem maximalizoval Garth a animační tým emoce každé postavy. A stejně tak to dělal hudební tým s každou písní. Všichni jsme se dívali na příběh a na postavy a rozhodli jsme, jaký účel má každá píseň v každém konkrétním místě. Pokud jsme svou práci odvedli dobře, hudba zvýší obrovským způsobem emoce každé scény.”
Protože Jennings vytvořil každou postavu tak, aby byla lehce spojitelná s charakteristickým zvukem, umožnil tak týmu vedenému skladatelem Jobym Talbotem, výkonným hudebním producentem Harveym Masonem, Jr., hudebním dramaturgem Jojo Villanuevem a hudebním šéfem Universalu Mikem Knoblochem, na Grammy nominovaným výkonným producentem soundtracku, využít široké spektrum zvuků a dát každé postavě takovou hudbu, která s ní přesně rezonuje.
To, že je potřeba hudbu Zpívej výborně vyvážit, si nikdo neuvědomuje lépe než Jennings. „Museli jsme vzít spoustu hudby a udělat hladký a vybroušený výsledek,” říká. „Joby, Harvey, JoJo, Mike a všichni v Universal neustále zkoušeli, jak vše udělat ještě lépe. Máme písně, které lidi znají a milují, stejně jako písničky, které nikdy neslyšeli nebo o kterých si nikdy předtím nemysleli, že se jim budou líbit. Je to jako když se probíráte playlistem svého přítele. Může vám otevřít uši věcem, o kterých jste si mohli myslet, že to pro vás nebude to pravé ořechové… ale najednou zjistíte, že se vám moc líbí.”
Talbot měl za úkol vytvořit hudbu, která míchá spoustu tónů a žánrů. „S Garthem jsme dlouho mluvili o tom, jak může původní hudba vyprávět příběhy všech postav filmu prostřednictvím tolika písniček,” říká skladatel. „Říkali jsme si, že jasný hudební svět by nám mohl pomoci příběh vysvětlit a táhnout ho dopředu. Například Johnnyho, Velkého tátu a jeho gorilí gang doprovází kytarově nadupaná rocková muzika; Bustera muzika trochu bláznivá, jazzem cinknutá s velkým bandem a Meeně jsme dali dojemné smyčce a harfu.”
Protože Zpívej musí divákům představit několik soutěžících s různými povahami, nejvíc záleželo na skladbě. K jednotlivým postavám skladatel říká: „Miluji Busterův hudební svět jazzové marimby, bong, basových kytar a saxofonů. Ale mojí nejoblíbenější je hudba Rosity, hlavně tam, kdy ji slyšíme z music boxu, když se vrací domů, všichni spí a ona zjistí, že její plán funguje
Práce na Rositině příběhu bavila Talbota nejvíc, protože měl možnost bavit se psaním její hudby inspirované Rube Goldberg. Říká k tomu: „Ohromně se mi líbí, jak ráno bleskově pofackuje dům jako šílená mašina, aby dala všem najíst a vyhnala je včas z domu. Garth mi nechal naprostou svobodu, co se téhle scény týká a výsledkem je asi 15 různých hudebních žánrů zmáčknutých jen do trochu víc než jedné minuty hudby!”
Skladatel popisuje, které dvě písně ho při práci nejvíc ovlivnily: „Ve filmu uslyšíme ve třech klíčových emocionálních momentech ‘Golden Slumbers' a bylo důležité, abychom ji prezentovali způsobem, který by mohl fungovat jako filmová hudba stejně tak jako písnička.” Ale ne všechno bylo tak vážné. „První singl, který jsem si kdy koupil, byl ‘Jump' od Van Halen, takže jsem se taky rád díval na hašteřící se žáby, které na to skotačí.”
Pro Masona, Jr. bylo Zpívej vzácnou příležitostí vnést do filmu více muziky, než v jakémkoliv jiném projektu v jeho kariéře. Sám říká, že takové množství písní a rozmanitost žánrů ho lákala. „Práce s tak skvělými herci - spolu s nakažlivou energií a vášní Gartha, Chrise a všech v Illumination - z toho navíc udělaly neocenitelnou zkušenost. Pořád říkám, že filmy potřebují víc písniček, takže těch zhruba 65 pro mě bylo tak akorát. Je to tak pestré a různorodé, je tam i pár kultovních a legendárních songů, že jsem si připadal jako v nebi. Tolik muziky by měl mít každý film.”
Protože výroba animovaného filmu přirozeně vyžaduje delší čas než většina hraných filmů, Masona, Jr. extrémně těšilo pozorovat, jak se hudba probouzí k životu prostřednictvím jednotlivých fází animace. „Začali jsme náčrty a hrubými demo snímky, takže když jsem potom viděl konečnou animaci smíchanou s naší kompletní výrobou, bylo to úžasné,” vzpomíná.
Zpívej je plná herců, kteří zpívají a zpěváků, kteří hrají. Cílem Masona, Jr. a Villanuevy bylo předložit publiku souvislý zážitek a vytvořit představení, které diváky zanechá s hlubokým pochopením postav. „Vytvářet z někoho zpěváka, bez ohledu na to, jak dobrý je, je o inspiraci a o tom, tlačit ho, aby podal svůj nejlepší výkon - takový, z kterého tryskají skutečné emoce,” říká Mason, Jr. „Také jsem chtěl, aby interpreti zněli lépe než kdykoliv předtím, takže jsem tvrdě pracoval na tom, abych zjistil, co kterou postavu inspiruje. Je to něco jiného v případě Reese, něco jiného u Scarlett a ještě něco dalšího u Setha. Samozřejmě tím, že pracuji s Jennifer už tolik let, znamená, že vím, jak zmáčknout správné tlačítko, které ji popožene ke skvělému výkonu.” Ne vše ale bylo potřeba brát tak vážně: “Nemohl jsem sedět klidně, když jsme pracovali na ‘I'm Still Standing' nebo ‘Don't You Worry.'”
Villanueva zjistil, že samotný nahrávací proces je stejně emotivní jako konečný výsledek. „Některé chvíle mě dohnaly k slzám,” přiznává. “A to samé cítím, když se dívám na hotový film.” Přestože už hudební dramaturg Zpívej viděl bezpočtukrát, stále cítí tu vášeň a emoce. „Výkony se pohybují od legračních po vzrušující až ke struhujícím. Nemůžu se dočkat, až si koupím lístek a uvidím to s ostatními diváky.”
Hudba ve Zpívej je velmi bohatá a rozmanitá - od Davida Bowieho a Queen až po Taylor Swift - a Villanueva říká, že se těší, jak divákům předloží příležitost poznat všechny zastoupené žánry. „Zpívej je milostným dopisem hudbě definovaným talentovanými postavami, které zatím neměly příležitost nikde vystoupit. Každý z těchto zpěváků je jiný, ať už se to týká žánrů nebo jazyka, ve kterém zpívají, ale všechny je spojuje touha předvést, co umí, a za to jim patří náš obdiv. Diváci se nesetkají jen se známou a novou hudbou, ale také s příběhy zpěváků, kteří je zpívají.”
Hudba evidentně nebyla chytlavá pouze pro klíčové členy hudební části týmu a pro interprety, kteří jejich písničky zpívali. Vedoucí počítačové animace Jacq se směje: „I v naší kanceláři jsme si prakticky neustále zpívali a broukali každou písničku. Ve finále jsme už znali všechny písničky nazpaměť.”