73% |
Úspěch filmu Rychle a zběsile byl natolik přesvědčivý, že krátce po premiéře už se začalo jednat o dalším pokračování. Rychlá auta, to je svět sám o sobě, a hazardní nepovolené závody magnetem pro diváky. Režisér John Singleton, který za kamerou tentokrát vystřídal Roba Cohena, v podstatě kráčí ve stopách svého předchůdce, ale jak zdůraznil v řadě rozhovorů, snažil se o maximální autenticitu prostředí a výrazné prokreslení charakterů lidí, kteří podlehli nebezpečnému kouzlu rychlých kol. Patří k nim i on sám, jak se přiznal. Připomeňme, že jeho jménem je podepsán akční kriminální příběh černošského detektiva Drsnej Shaft. |
O autech Nedovolené pouliční automobilové závody jsou kulturním fenoménem na předměstích některých velkých měst, například Los Angeles a Miami. Účastník v nich může získat balík peněz - nebo také policejní výstrahu. Tato populární posedlost je podporována nadšenci (o jejich množství svědčí počet lidí, kteří na výzvu filmařů přijeli ukázat své vozy do Santa Moniky), ti stráví stovky hodin a vynakládají vysoké finanční částky na úpravu svých vozů. Režisér Singleton a producent Moritz, autoři i filmový štáb vyvinuli veškeré úsilí a schopnosti, aby ve filmu ukázali tuto posedlost, v napínavých akčních sekvencích. "Pouliční závody se vyvinuly v událost svého druhu - je to životní styl mnoha dospívajících," říká Singleton. "Setkávají se tu odlišné skupiny mladých lidí, kteří sdílí společnou vášeň, a ta se stala součástí jejich života, stejně jako např. hudba nebo MTV." Film Rychle a zběsile 2 umožňuje divákům, aby symbolicky, jako pasažéři, usedli do těchto vysokovýkonostních vozů a spolu s hrdiny sdíleli vzrušení z jízdy. "Scéna závodů v Miami se vyvíjela po léta," říká Singleton. "To dodává příběhu nový rozměr a přitažlivost." Singleton a kameraman Matthew F.Leonetti zaměstnali řadu specialistů a filmových techniků, aby mohli zachytit herce za volantem jejich supervýkonných vozů. Již v prvním filmu byl použit Mick Rogers, neboli "mick-ray" což je v podstatě nákladní vůz s namontovanou karosérií vozu, který může jet takovou rychlostí, jakou filmaři potřebují k natáčení. Eliminují se přitom vibrace, které by nutně nastaly při filmování ve velkých rychlostech a je možno tam umístit jakoukoli techniku. |
Singletonj dodává: "Většinou jsme natáčeli skutečně při jízdě, i když diváci si budou myslet, že to jsou záběry, vytvořené za pomoci zvláštních efektů.."
K natáčení bylo použito na 150 vozů, ale pouze 15 jich dostalo významné role. Byly to mj.: Nissa Skyline GTR, Mitsubishi EVO 7, 1970 Hemi Dodge Challenger, 1969 Yenko Camaro, 1998 BMW M3, 2003 Dodge Viper, Chevy Corvette, 1994 Toyota Supra, 1994 Mazda RX7, 2001 Honda S2000 a 1993 Acura NSX. Vzhled těchto automobilů byl přizpůsoben požadavkům filmové produkce, konkrétně výtvarníka Keitha Briana Burnse, který nechal vozy většinou přelakovat pro potřeby filmu. Produkce navíc využila dovednosti 40 mechaniků na plný úvazek, a specialistů, kteří se starali o celou flotilu vozů. V některých případech byla tato nablýskaná auta zachráněna z vrakoviště, přestavěna a patřičně nalakována během jednoho týdne. Navíc i herci přispěli se svými požadavky a představami o tom, jak mají jejich vozy vypadat, . Automobilová horečka, která vynesla Rychle a zběsile na vrchol filmových žebříčků a vlila energii do očekávaného pokračování, neovlivnila jen filmové fanoušky a zástupy nadšenců automobilového sportu, ale také filmaře a herce, kteří byli šťastni, že mohou usednout za volanty těchto rychlých a zběsilých krasavců - ve filmu i mimo film. |
Raketový start filmu Rychle a zběsile v létě 2001 mohl překvapit leckoho ve filmovém průmyslu, ale pro úspěšného producenta Neala H. Moritze žádným překvapením nebyl. Cítil, že publiku, které hledá ve filmu nějaký vzrušující zážitek, poskytl snímek kombinaci vzrušení a zážitek z účasti na superrychlých závodech aut, vynikající herecké výkony a špičkovou filmovou techniku. Film nepřivítali jenom diváci, ale i filmová kritika a objevily se výzvy, aby vzniklo pokračování. Moritz říká: "Vzhledem k neobyčejnému ohlasu na snímek Rychle a zběsile jsme si uvědomili, že jsme uhodili na strunu zájmu mladého publika. Dotkli jsme se problému určité vrstvy tím, že jsme zobrazili svět pouličních závodů. Film měl velký ohlas i na DVD a videu, kdy se dostal do povědomí dalších a dalších vrstev publika. Uvědomili jsme si, že je opravdu čas, pustit se do pokračování se stejnou autentičností a vzrušením, kterým se vyznačoval první film." Moritz a jeho team se mohli ve svém názoru opřít o výsledky průzkumu, který provedla firma RU, která se specializuje na ankety mezi teenagery, a ta potvrdila, že na podzim 2002 a na jaře 2003 se film Rychle a zběsile stal favoritem teenagerů všech dob. Pro režiséra Johna Singletona, nominovaného na Oscara, který se ujal režie druhého snímku, se stal první díl vzorem. "Když jsem viděl předchozí film napadlo mě. K čertu, proč jsem na něco takového sám nepřišel? Vždyť jsem vyrostl v jižním centru Los Angeles, kde se takové závody odehrávaly neustále. Na Crenshaw bulváru jsme pozorovali, jak tam lidé řadili své nablýskané vozy a pozdě v noci pak probíhaly závody mezi Crenshaw a Florence, do Inglewoodu a okolo Centinela Parku. Zmínil jsem se o tom ve filmu Chlapci ze sousedství." |
Režisér se shoduje s producentem Moritzem že svět pouličních závodů je pro mladé publikum jednou z nejatraktivnějších akcí, ať už jde o to zúčastnit se jich, nebo je pozorovat. Cítí, že rychlost je nedílnou součástí městského životního stylu a perfektním předmětem zájmu diváků, hledajících v kině vzrušení. Proto se rád chopil práce na filmu Rychle a zběsile 2. Režisér Singleton, producent Moritz a autoři scénáře se shodli v tom, že úspěch filmu podmínila neotřelost námětu ve všem, počínaje vizuální stránkou až po "rychlá kola". Obrátili se proto na milovníky závodů, aby získali přehled o tom, co je nejdůležitější pro řidiče a co současně zajímá diváky. Singleton vzpomíná: "Vyzvali jsme majitele rychlých aut na Západním pobřeží, zdali by poskytli své vozy pro filmování. Měli jsme nějaké kontakty a také jsme tuto výzvu vydali na internetu pro řidiče, zdali by přijeli na parkoviště v Santa Monice. Výzva byla vyhlášena pouhých 36 hodin, takže jsme čekali, že by se mohlo shromáždit asi na 100 vozů. V určený den tam byla velká dopravní zácpa, protože ukázat své vozy přijelo na 700 řidičů, někteří byli dokonce až ze Seattlu. Je to opravdová automobilová kultura a tím, že jsme se do toho pustili, byli jsme také s to postihnout tuto atmosféru - a to je to, co ve filmu ukazujeme. Je to autentické. Přeji si, aby lidé přišli na film a něco si z něho odnesli opět do života." Filmaři se ovšem nezabývali především auty, ale také charaktery jejich řidičů a tím, jak jsou rychlými auty ovlivňováni. Rozhodli se použít znova postavu policisty, O´Connora (Paul Walker), který je po svém průšvihu na útěku, a nyní dostává prostřednictvím svého řidičského umění příležitost očistit své jméno. To ho přivádí z Los Angeles do jiného místa, kde noční ulice opět ožívají burácením silných motorů, vlhkých a kamenitých silnic v Miami. Další lákavou věcí pro filmaře, zejména pro Singletona, bylo, že zde nebyly žádné hranice v barevnosti vozů. Miami samo poskytuje širokou směsici charakterů i kulturního dědictví, což se projevuje ve všem, od barvité architektury, úžasných pohledů na pláže, až po nákladné usedlosti městského osídlení, rodiny s generačními kořeny a etnickou směsici obyvatel z celé planety: "Vzhledem k nečekaně velkému úspěchu filmu Rychle a zběsile jsme potřebovali dosáhnout napětí a vzrušení, které poskytl tento film, ale také ho posunout o kousek výš," dodává producent Moritz. "Získali jsme pro film zkušeného režiséra Johna Singletona, který dodal příběhu zemitý realismus, vybral si atraktivní a talentované hlavní představitele - a ve všech ohledech splnil naše očekávání." |
Paul Walker se vrátil do druhého pokračování filmu Rychle a zběsile jako bývalý policajt a nadšený přívrženec "rychlých kol" protože režisér Singleton si přál mít ve filmu mužného, světlovlasého Kaliforňana. Walkerova řidičská dovednost umožnila režisérovi, aby zařadil ještě více scén z automobilového závodění, ale také možnost umístit kameru přímo do O´Conorova. vozu. Walker sám říká: "Byl jsem rád, že se mohu vrátit k této roli, protože vím, že mi budou diváci fandit. Jen zřídka se člověku podaří hrát ve filmu, o němž je předem jasné, že si získá srdce publika. V tomto druhém pokračování je ještě více automobilových sequencí a jsou ještě lepší. Prostě jsme pokročili o něco dál. Dokonce i auta jsou exotičtější. Měli jsme vůz Nissan Skyline R-34, který dokonce není v USA k mání a Mitsubishi Evolution 7, který je novinkou v letošním roce. To jistě udělá radost automobilovým fanouškům." O spolupráci s režisérem Singeltonem Walker říká: "Měli jsme společnou vášeň. Jeho nadšení mě doslova pohánělo. John je člověk, který opravdu miluje film, takže když natáčí, neříká vám jak to máte dělat. Pohání a inspiruje vás svým nadšením." |
Postavou, která uvádí O´Connora do světa bosse Verona, je Eva Mendesová, hraje postavu tajné agentky Moniky Fuentesové. "To, co mě přivedlo k této roli," říká "byly sympatie k režiséru Singeltonovi, o jehož práci jsem se vždycky zajímala," Talentovaná herečka měla i další motiv, který ji přitahoval k filmu: "Mám ráda rychlá auta. Můj první vůz byl 66´Mustang. Bohužel mi producent Moritz neumožnil, abych také ve filmu mohla řídit vůz, moje postava k tomu jednoduše nedostala příležitost." |
Pro roli Cartera Veroneho byl vybrán herec Cole Hauser, který už s režisérem Singletonem spolupracoval na filmu Higher Learning. Svou postavu charakterizuje takto: "Je to muž mnoha tváří, dovede být okouzlující, má okolo sebe mnoho oddaných lidí, a také má prsty ve všem v Miami... V legitimních obchodech, jako jsou kluby a reality, ale také v obchodech s drogami a praní špinavých peněz." Hrát padoucha je něco, co herce vždy láká a Hauser připouští: Člověk nemá v takové roli dan hranice možností. Jestliže představuje hrdinu, musí se chovat určitým způsobem, ale jestliže hraje padoucha, závisí všechno na jeho vlastní imaginaci, může se chovat tak, jak se mu líbí. A práce s Johnem Singletonem je výtečná. Jako režisér vám dává absolutní důvěru, což vám umožní, abyste šel nejdál, jak to jde - a je to v zájmu prohloubení vaší postavy." |
Ve filmu vystupuje jako jediná řidička vozu při závodech populární modelka Devon Aokiová, která však před tímto filmem řídila pouze golfové vozítko. Exotická kráska získala svůj řidičský průkaz a ihned vstoupila do kurzu kaskadérských kousků při bouračkách, aby se připravila na roli neohrožené řidičky růžové Hondy v nelegálních pouličních závodech. |
Nesporný talent mu umožnil pracovat na několika velice úspěšných filmech v posledních dvou letech a získat si značnou popularitu.
Dokončil práci na filmové adaptaci románu Michaela Crichtona Timeline v režii Richarda Donnera, která bude uvedena na podzim r. 2003, jeho spoluhráči v tomto filmu jsou Frances O´Connorová a Ethan Embry jako studenti archeologie, kteří hledají svého zmizelého profesora (Billy Connolly). Walker vystupoval v prvním díle filmu Rychle a zběsile, který režíroval Rob Cohen. Spolu se Stevem Zahnem a Leelee Sobieskou hrál ve filmu režiséra Johna Dahla Joy Ride, který byl, kritikou vysoce oceňován. Objevil se také v jiném Cohenově filmu The Skulls, dále ve fotbalovém komediálním dramatu Varsity blues, fantasiálním dramatu režiséra Garryho Rosse Pleasantville ... |
Rychle vystartovala ve své hvězdné kariéře a v roce 2003 současně vystupuje ve čtyřech projektech, včetně filmu Rychle a zběsile 2.
Získala si uznání za svou roli ve filmu Training day, kde hrála s Denzelem Washingtonem - režisér Antoine Fuqua. Se stejným partnerem natočila film Out of time, kde hraje policejní vyšetřovatelku na malém městě. Vedle filmových projektů následovala Mendesová své kolegyně Julianne Mooreovou a Halle Berryovou a prezentuje v tisku i v televizi kosmetiku Revlon. Mendesová pochází z Miami, ale objevil ji v Los Angeles fotograf, který ji požádal o sezení. Vznikly snímky, které v její kariéře vyvolaly doslova řetězovou reakci, našla manažéra, dostala nabídku na vystupování v reklamách, na filmové role i nabídku agentury, která ji hodlala zastupovat. Menedesová odešla ze školy a začala studovat herectví u Ivany Chubbuckové, která vedla např. i známé herečky Elisabeth Shueovou a Halle Berryovou. Mendesová vystupovala též ve filmu All about the benjamins, kde byl jejím partnerem Ice Cube. |
Vytvořil roli ve filmu Antoine Fuqui Slzy slunce. Je to dynamický mladý herec, objevil se také jako přitažlivý přítel Robin Wright Pennové ve filmu Bílý oleandr. Viděli jsme ho též ve filmu režiséra Grega Hoblita Hartova válka, vedle Bruce Willise a Colina Farrella. Kritika vysoce hodnotila jeho výkon ve filmu rež. Joela Schumachera Tigerland, za který byl nominován na Independent Spirit Award jako nejlepší herec ve vedlejší roli. Tento film a ještě snímek A shot at Glory, v němž Hauser hrál spolu s Robertem Duvallem, byl uveden na Filmovém festivalu v Torontu. |
Producent, režisér a scenárista vstoupil na scénu v roce 1991 svým debutem Chlapci ze sousedství (Boyz n the hood - u nás uvedeno na videu), který mu vynesl nominaci na cenu Akademie pro nejlepší původní scénář a pro nejlepšího režiséra a poctu jako prvnímu afro-americkému a současně nejmladšímu režisérovi, který získal tyto dvě nominace současně. Jeho debut mu vynesl i řadu dalších ocenění, včetně ceny MTV jako nejlepšímu debutujícímu režisérovi (1992), Cenu newyorských filmových kritiků za nejlepší režii (1991), a speciální Cenu za režijní debut roku 1992. Singleton dále napsal, režíroval a produkoval film Poetic justice, citlivý snímek o mladé básnířce, dále drama z univerzitního prostředí Higher learning, kde byl též vedle režie autorem i producentem. V roce 1997 Singleton režíroval historické drama Rosewood, o vyhlazení města z rasových důvodů, s převážně černými obyvateli v roce 1923 na Floridě, podle scénáře Gregoryho Poirera. V roce 2000 Singleton uvedl znova na plátno klasického hrdinu ve filmu Drsnej shaft se Samuelem L. Jacksonem v hlavní roli. Deset let po svém filmovém průzkumu jižního centrálního Los Angeles se sem Singleton vrátil, aby zde natočil film Baby boy, kde opět zastupoval všechny tři hlavní profese. Svou filmovou dráhu nastoupil poté, co absolvoval scenáristický program na USC (University of South California), kde získal tři ocenění za své práce (dvakrát cenu Jacka Nicholsona 1989 a 1990 a cenu Roberta Riskina 1989). Tyto úspěchy mu otevřely cestu do Agentury Creative Artists. |
Podobné filmy |
Stanice Nova Cinema | Datum Po. 16.9.2024 | Čas 18.00 - 20.00 | Délka 120 min. | Typ film | Specifikace stereo, širokoúhlé vysílání, HD |