Kinopremiéra v ČR a SK 22.10.2015, DVD od 24.2.2016 a Blu-Ray od 6.4.2016 Bontonfilm
Armády lovců čarodějnic, bojovníci Sekery a kříže, vedou svou válku proti hrozivému nepříteli po celá staletí a bojují s čarodějnicemi na všech místech Země. Jeden z nich, Kaulder, zničí samotnou čarodějnickou Královnu a ta ho s posledním dechem prokleje k věčnému životu. Navždy odtržen od své rodiny pak Kaulder tráví stovky let tím, co umí nejlépe, loví a zabíjí čarodějnice...
Šmatlavej Highlander co vraždí zlé čarodějnice a s hodnýma randí. #NEZÁVADNÉ
Kaulder je lovec čarodějnic, kterého ve středověku proklela Královna čarodějnic. Ta na zemi seslala epidemii moru, který měl vyhladit lidstvo a zabil také Kaulderovu manželku Helenu a dceru Elizabeth. Kaulde nakonec Královnu porazil, ale ta jej stihla, před svým koncem, proklít. Kaulderovým trestem je nekonečný život. O 800 let později je Kaulder stále lovcem čarodějnic. Pracuje pro organizaci Sekera a kříž, jejímž cílem je udržet na zemi mír mezi čarodějnicemi a lidmi. Samotné čarodějnice již nejsou upalovány ani zabíjeny, pouze vězněny, pokud se proviní proti míru. Kauldera řídí kněz, Dolan, jehož hlavním účelem je zaznamenávání Kaulderových úspěchů. 36. Dolan, Kaulderův přítel, se chystá do důchodu a na jeho místo bude dosazen nový, 37. Dolan. Sám 36. Dolan umírá ve spánku v ten den, kdy se rozhodne odejít do důchodu. Při prozkoumávání bytu 36. Dolana ale Kaulder a 37. Doland objeví stopy černé magie a vyvodí z toho, že 36. Dolan byl zavražděn čaroději. Sám Kaulder o černé magii slyšel naposledy za života Královny čarodějnic. Ukazuje se, že 36. Dolan není mrtvý, je jen zakletý a pokud se má probudit, musí být zabit ten, kdo na něj kouzlo seslal..
Moderní svět je plný tajemství. Tím největším tajemstvím je, že čarodějnice stále žijí mezi námi. Jsou to zlá stvoření pevně odhodlaná vypustit na svět Černou smrt. S nadpřirozeným nepřítelem bojují už po staletí armády lovců čarodějnic. Jedním z nich je statečný bojovník Kaulder (Vin Diesel), kterému se podařilo porazit všemocnou Královnu čarodějnic (Julie Engelbrecht) a tím zničit i mnoho jejích následovníků. V poslední chvílí před smrtí Královna čarodějnic vrhla na Kauldera kletbu nesmrtelnosti a navždy mu zabránila setkat se s milovanou manželkou a dcerou v posmrtném životě. Dnes je Kaulder posledním zbývajícím lovcem čarodějnic, celá staletí bojuje se zbytky zla a touží setkat se znovu se svými blízkými. Jenže Kaulder neví, že Královna čarodějnic byla vzkříšena a chce se mu pomstít. Čeká ho velkolepá bitva, která rozhodne o osudu celého lidstva.
Drsňák se stal středověkým válečníkem
Poslední lovec čarodějnic se odehrává v detailně promyšleném fantastickém světě za hranicemi naší každodenní všednodennosti. Film zve diváky na návštěvu komplikovaného mýtického vesmíru, který je přecpaný šokujícím násilím, nepředstavitelně zrádnými skutky a nezapomenutelnými hrdiny.
Není náhodou, že se hlavní role Posledního lovce čarodějnic Kauldera ujala světová akční hvězda Vin Diesel. Inspirace pro postavu několik století starého strážce lidského světa, který v boji proti temným silám přišel o rodinu, přátele a možná i naději, vzešla z Dieselovy vášnivé záliby ve fantasy stolních hrách - konkrétně z jeho dvacetileté fascinace populární deskovou hrou Dungeons & Dragons u nás známé také jako Dračí doupě. „Odjakživa mě lákalo zahrát si v akčním fantasy filmu,“ říká. „Před pěti lety jsem se seznámil se scénáristou Corym Goodmanem, okamžitě jsme si padli do noty díky Dungeons & Dragons a hned jsem od něho dostal skvělý scénář o jednom lovci čarodějnic.“
Tvůrci se shodují, že Dieselovo odhodlání a pozornost, jakou věnuje detailům, nemá mezi herci obdoby. O příběhu Posledního lovce čarodějnic přemýšlel nonstop sedm dní v týdnu a kolegům producentům pomohl stvořit pro svého hrdinu Kauldera svět plný fantastických překvapení. „Vymýšlením nové mytologie jsme strávili spoustu času,“ potvrzuje Goodman. „Poslední lovec čarodějnic nevznikal podle žádné knížky ani komiksu, takže jsme měli o to víc práce. Stalo se pro nás výzvou představit si celý svět od úplných základů.“
Čarodějnice většinou bývají v příbězích vykreslené jako oběti fanatických procesů proti údajnému kacířství. Za čarodějnictví může být označeno cokoliv, co se vymyká tradičnímu pojetí víry. Bohatá mytologie Posledního lovce čarodějnic ale vrhá na protagonistky úplně jiné, nové světlo. Podle ní byla rasa čarodějnic na světě dříve než lidstvo. Nadpřirozenou sílu a schopnosti odjakživa čerpala ze čtyř elementů: země, vody, vzduchu a ohně. Když přišli lidé, místo uctívání začali přírodu zotročovat, takže se mezi nimi a čarodějnicemi nevyhnutelně rozhořel konflikt, který nakonec zažehl dlouhou a krutou válku. Během ní čarodějnice dokonce uvrhly na svět mocnou středověkou kletbu. Morová rána, kterou dnes známe jako Černou smrt, vyhubila až 60 procent lidské populace.
„Čarodějnice se vidí jako ochránkyně přírody a lidstvo vnímají jako její ničitele. Proto se film odehrává v New Yorku. Manhattan býval rozmanitým ostrovem, ale stala se z něho bašta lidstva prakticky zbavená veškeré přírody,“ vysvětluje Eisner, kterého na Posledním lovci čarodějnic zaujalo i to, že mu hlavní hrdina Kaulder připomněl legendárního Highlandera. „Vyloženě mě lákalo vidět Vina Diesela v roli moderního drsňáka, který je zároveň středověkým válečníkem.“
Film představuje čarodějnice v jiné podobě, než na jakou jsme si zvykli. „Většinou mají špičatý nos, bradavici nebo aspoň koště a vypadají jako monstra. V Posledním lovci čarodějnic se více podobají lidem se zvláštními schopnostmi, díky kterým můžou manipulovat s vašimi myšlenkami. Dokáží vás přesvědčit, že jste se vrátili do minulosti a vaši milovaní jsou stále naživu. Můžou vyvolat obrazy, kvůli kterým zešílíte. Umí měnit podobu. Všechny tyto roviny reality se střetávají v mysli hlavního hrdiny,“ říká Eisner. Ale ne všechny čarodějnice jsou zlé, dodává Diesel. „I v dnešní době mezi námi žijí takoví, co ovládají magii. Naší myšlenkou bylo, že tato starověká rasa sledovala lidstvo, jak roste a postupně ničí svět.“
V Posledním lovci čarodějnic je pro každého něco. „Nechybí epická, skoro apokalyptická atmosféra filmů jako je v sérii Pán prstenů,“ říká Canton. „Hlavním hrdinou je zároveň moderní postava ve stylu Jamese Bonda v kulisách metropole New York. Kaulder je nejvíc cool chlap na světě. Během více než 800 let života se naučil všechno, co se dá, o umění, hudbě, kultuře, architektuře, ale hlavně o lidech a rozdílu mezi dobrem a zlem. Je to skvělý moderní chlapík, který obstál ve zkoušce časem. Myslím, že se na jméno Kaulder začneme brzy odvolávat podobně jako na Bonda, Bourna nebo další klasické akční hrdiny.“
Smrt a humor jdou dobře dohromady
Charisma Vina Diesela se stalo klíčovým rysem hlavního hrdiny. Kaulder je poslední přeživší bojovník z válečnického řádu Sekery a kříže, společenství založenému proto, aby udrželo čarodějnictví pod kontrolou. Protože je Kaulder nesmrtelný, má velkou taktickou výhodu v boji, ale současně trpí osamělostí. „Je díky tomu hrozivým válečníkem, protože se nebojí smrti ani žádného zranění,“ vysvětluje Diesel. „Ale musí pokračovat, i když už nechce. Osm století je příliš dlouhá doba na život.“ Pojetí nesmrtelnosti pro hlavního hrdinu vidí tvůrci především jako prokletí, než dar.
Kauldera během jeho dlouhého putování postupně doprovází kněžští rádci. Jsou členy stejného řádu, všem se říká Dolan a dokumentují Kaulderovy činy v ručně psaných denících předávaných z generace na generaci. Každý nový Dolan se tak podrobně seznamuje s tím, co se dosud stalo. „Je to jakoby po jeho boku byla celých 800 let jedna a ta samá osoba,“ říká Eisner. „Dolanové jsou způsob, jak udržet Kauldera při smyslech. Jsou něco jako jeho uměle stvořený nejbližší přítel.“
Na začátku filmu odchází 36. Dolan na odpočinek. „S tímto Dolanem má Kaulder zvláštní pouto. Je to jeho jediné spojení s další lidskou bytostí. Mají za sebou padesát let přátelství a vzájemného respektu,“ říká Canton. Velká část z tohoto přátelství a respektu vychází z faktu, že herec, který se role ujal, má k Vinu Dieselovi blízko i v soukromí. Je jím Oskarem oceněný Michael Caine. „Naše přátelství částečně vychází z toho, že jsme oba dva děti ulice. Nikdy jsme nestudovali na žádných akademiích ani ve školách dramatu. Nahoru jsme se vyškrábali sami,“ prozrazuje Caine.
Caina navzdory přátelství s Dieselem nabídka na roli překvapila. „Když mi zavolali, pomyslel jsem si: vždyť ani neumím moc dobře řídit,“ usmívá se. „Co po mě sakra Vin chce, abych dělal? Popravdě řečeno jsem Vina nikdy neviděl ve filmu jako je tenhle. Ani já jsem nikdy v ničem podobném nehrál.“ Svou postavu vidí jako zkušeného politika. „Jsem něco jako starší státník. Dolan všechno zná a má všechno zorganizované. Hodně mi připomíná Batmanova komorníka Alfréda. Vztah mezi Dolanem a Kaulderem je výjimečný jako vztah mezi otcem a synem.“
Cainova postava předává úlohu Dolana mladému knězi, kterého hraje Elijah Wood dobře známý díky roli Froda Pytlíka z trilogie Pán prstenů. „Scénář mě překvapil,“ říká Wood. „Podle mě je působivý a neokoukaný. Je to velkolepá a přitom originální verze našeho světa - takového, kde žijeme po boku s čarodějnicemi. Nikdy jsem nic takového nečetl. A když mi ukázali hromady úžasných výtvarných návrhů, dostali mě.“
Kaulder nalézá nečekaného nového spojence také v mladé čarodějnici Chloe, která vede ráj bohémů za magickými dveřmi zvaný Memory Bar. „Je to takový nový pohled na funkci barů,“ říká Rose Leslie, která Chloe hraje. „Sem se nechodí zapomenout. Lidé sem naopak přichází, aby si vzpomněli. Memory Bar je překrásné místo, něco jako opiové doupě s malými výklenky, kde se můžete uvolnit a vstoupit do jiného světa.“
Návštěvníkům baru jsou servírovány lektvary a kouzla, díky kterým se mohou ponořit do vlastní minulosti. Z toho důvodu Kaulder také Chloe vyhledá. „36. Dolan dal Kaulderovi úkol vzpomenout si na něco důležitého, co jeho podvědomí už několik století potlačuje,“ vysvětluje Diesel. „Aby toho dosáhl, musí vyhledat pomoc právě té magie, kterou se snaží vymítit. Mezi lovcem a lovnou najednou vzniká zajímavý vztah.“ To se ale Kaulderovi může hodit. Chloe má totiž hrozivou schopnost, již se ji podařilo utajit i před ostatními čarodějnicemi. „Dokáže vejít do cizích snů, ale protože vždycky slýchala, že je to černé umění využívané zlými čarodějnicemi, bojí se své vlastní síly,“ říká Leslie.
Většina čarodějnic a dokonce i čarodějů nepředstavují zlo, část jich je nicméně stále oddána pradávné Královně čarodějnic. Vyznávají „temnou stranu síly“ a jsou Kaulderovými zapřísáhlými nepřáteli . . a oběťmi. Jedním z nejnebezpečnějších je Belial, kterého hraje Ólafur Darri Ólafsson z Islandu. Eisner si ho všimnul v Temném případu. „Byl tam za toho strašného motorkáře. Má působivou postavu s impozantním hlasem - stejně jako Vin. Chtěl jsem, aby měl muž, který se Vinovi postaví, rovnocenné šance,“ říká Eisner. „Belial je čaroděj. Mnoho let se snaží přivést Královnu čarodějnic zpátky na svět. Věří, že svět patří čarodějnicím,“ prozrazuje Ólafsson.
Kaulder se musí porvat se spoustou temných čarodějnic a čarodějů. Je mezi nimi i Ellic, který dokáže měnit podobu. Většinou se vydává za malé dítko, aby nalákal ostatní děti do svého sklepa hrůz. Tento úkol zadala Ellicovi přímo Královna čarodějnic, jež je Kaulderovou nejmocnější a nejnebezpečnější soupeřkou. Hraje ji Julie Engelbrecht. I ona si myslí, že se scénář vyloženě povedl. „Je to původní příběh, jaký tady ještě nebyl. Takto jsem čarodějnice ještě nikdy neviděla. Dokonce nechybí ani troška humoru. Když chcete porozumět lidstvu, smrt a humor jdou dobře dohromady,“ říká a dodává, že magie a čarodějnice ji fascinovaly odjakživa. „Magie je to, co věda nedokáže vysvětlit. Myslím, že lidé se vždy bojí toho, čemu nerozumí. Ale na magii je zajímavé právě to, že se nedá vysvětlit.“
Šaty dělají lovce i čarodějnici
Kostým Královny čarodějnic, líčení i její útočiště našly inspiraci v práci polského malíře, fotografa a sochaře Zdzisława Beksińského. V jeho pracích se abstraktní biomorfní tvary setkávají se stylem známým jako surrealismus dystopie. Make-up designer Justin Raleigh se s Breckem Eisnerem začal scházet rok a půl před startem natáčení, aby mohli detailně promyslet, jak bude Královna čarodějnic vypadat. „Bylo důležité přijít s něčím úplně jiným, než jak si čarodějnice obvykle představujeme,“ říká. „Breck přinesl temné, strašidelné, surreální obrázky Beksińského prácí, které nám pomohly vytvořit jedinečnou podobu Královny čarodějnic a jejího světa.“
Hodně času zabrala přeměna okouzlující Julie Engelbrecht do podoby strašlivé Královny čarodějnic. „Naším úmyslem bylo, ať skrz masku prosvítá její krása,“ vysvětluje Raleigh. „Myslím, že jsme nakonec přišli s něčím, co se povedlo. Nalíčit ji trvalo asi čtyři a půl hodiny. Návrh musel být funkční a zároveň dokonale splývat s jejím tělem. Od krku dolů je oblečená v prostetickém obleku, který je spojený s korzetem. Vzadu z hlavy jí visí jako páteř dlouhý osten. Na rukou a nohou má umělé výrůstky, v očích kontaktní čočky a v ústech dentální prostetiku. Výsledek vypadá skoro jako nějaké kamuflážní maskování.“
Obléknout lovce čarodějnic taky nebylo vůbec jednoduché, dokonce ani pro kreativního návrháře Luca Moscu. Kaulder musí mít nestárnoucí smysl pro módu, protože je mužem vybraných chutí a takřka nevyčerpatelných zdrojů. „Takže se obléká podle současné módy, ale s náznaky jiných období,“ vysvětluje Mosca. Zvlášť těžké bylo vytvořit kostým válečníka. „Udělali jsme 3D odlitek Vinova těla a podle něho vyrobili brnění z polyuretanu. Návrh vznikl v počítači. Našel jsem strukturu, která se mi líbila, přidal tečky, aby vypadaly jako nýty, a pak jsme to vytiskli. K tomu jsme připojili kožešinový plášť, kterým doplňuje působivý vzhled válečníka. Obléknout to všechno trvalo Vinovi déle než hodinu.“
Podle Cantona, jenž produkoval tak vizuálně bohaté filmy jako Válka bohů a 300: Bitva u Thermopyl, se výtvarná podoba Posledního lovce čarodějnic stala nejlákavější a zároveň nejnáročnější částí natáčení. „Byla to šílená výzva,“ říká. „Příběh se táhne přes 800 let. Abyste ho mohli patřičně zasadit do světa, kromě dobrého scénáře potřebujete i režiséra se správnou vizí. Breck to dokázal. Jeho film je takovou vizuální hostinou, jakou jste neviděli.“