Informace o pořadu    Komentáře    Fotogalerie    Opakování / ostatní díly    Podobné pořady    Videoarchiv    

obrazek
Dokument, Věda / Technologie

(Giant Constructions: The World’s Most Spectacular Bridges) Železniční mosty.
Jsou fascinující rozmanitými metodami, které byly použity při jejich stavbě. Jsou tvořeny zdivem, příhradovou konstrukcí ocelovo-betonovými oblouky. Těžší a rychlejší vlaky přejíždějí tyto mosty stále častěji a týmy, které je udržují, tak čelí náročnějším úkolům. Německý dokumentární cyklus


Dlouhý popis
Jsou fascinující rozmanitými metodami, které byly použity při jejich stavbě. Jsou tvořeny zdivem, příhradovou konstrukcí ocelovo-betonovými oblouky. Těžší a rychlejší vlaky přejíždějí tyto mosty stále častěji a týmy, které je udržují, tak čelí náročnějším úkolům. Německý dokumentární cyklus
(Premiéra)
Mosty jsou jedněmi z nejpozoruhodnějších výtvorů lidské průmyslové dovednosti a železniční mosty patří mezi absolutní špičku mezi těmito stavbami. Klenou se nad silnicemi, údolími i řekami. Bez těchto inženýrských velestaveb by železniční doprava nebyla možná. Některé železniční mosty jsou projektovány výhradně pro železniční dopravu, jiné jsou dvoupatrové a ve druhém patře vede dálnice, eventuálně stezky pro cyklisty a pěší. Vzhledem k neuvěřitelně různorodým inženýrským dovednostem mostních stavitelů nemají mosty standardní vzhled. Povaha mostu závisí na geografii, topografii a využití mostu. Především ale musí být železniční mosty schopné unést mimořádně velké zatížení. Jen stěží by se našly jiné typy mostů, které by byly vystaveny stejně silným dynamickým vlivům a musely odolávat tak výjimečnému zatížení. Tyto faktory jsou důvodem, proč musí být velmi pravidelně udržovány, přičemž musí technici při každé prohlídce dodržovat přesný postup. Materiál a konstrukce představují pro údržbu náročný úkol. Použití cihel při výstavbě těchto mostů obstálo ve zkoušce času. Cihlové víceobloukové mosty se ukázaly stejně stabilní jako poloobloukové. Tuto skutečnost prokázaly starší železniční mosty ve Skotsku a v Německu. Nové železniční mosty jsou vyrobeny z oceli nebo z armovaného betonu a dokážou odolat i narůstající nárokům jak ze strany stále těžších nákladních vlaků, tak i vysokorychlostních vlaků, které se řítí rychlostí kolem tří set padesáti kilometrů v hodině. Nejvyšší prioritou je novátorský design, nízké požadavky na údržbu, a z dlouhodobého hlediska tak i nákladově efektivnější. Železniční mosty zůstávají hlavními spojnicemi na dopravně velmi vytížených trasách. Jsou to kultovní stavby měnící vzhled krajiny. Mají ty nejhlubší základy a největší nosníky. Neochvějně se tyčí, mohutné a stabilní, v oblastech, kde zemětřesení, bouře, velké množství srážek, sníh a led ohrožují každou lidskou stavbu. Železniční mosty patří bez pochyby k těm nejúžasnějším mostům světa.


Komentáře k pořadu: 0 napiš první



Stanice
ČT2
Datum
Čt. 13.2.2020
Čas
16.31 - 17.21
Délka
50 min.
Typ
dokument
Specifikace
širokoúhlé vysílání, skryté titulky, repríza, HD

Podobne televizni porady

Vltava – staronová cesta
Slavná česká řeka je opět splavná a na zdymadlech se neplatí. Romantická plavba historií d...
dnes 05.25
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Pohoda u krbu
Uklidňuje vás praskání dřeva v krbu? Pak si neváhejte zapnout prima noční pohodičku!
dnes 05.35
NAHRAT
ZDARMA
Prima
Kamera v akci (8)
(Caught on Camera) Dramatické události zachycené na policejní, průmyslové či amatérské kam...
dnes 23.40
NAHRAT
ZDARMA
Barrandov
Podobné pořady
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

Registrace
Přihlášení



Úterý 31. 3. 2020 Svátek má Kvido
Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz