Už jako malý chlapec si Clark Kent díky svým zvláštním schopnostem připadal jiný. Když se od svých rodičů dozví, že pochází z jiné planety, jeho život mu konečně začne dávat smysl. Planeta Země mu poskytla domov, nyní je tedy na něm, aby Zemi a její obyvatele ochránil. Clark se mění v anonymního zachránce lidských životů, zároveň nepřestává pátrat po svém původu a po své minulosti..
Man of Steel je pro mě dodnes jeden z největších kino zážitku v životě. Vyrazil jsem na něj cca po měsíci od premiéry do Premiere Cinemas v Hostivaři. Dal si Dolby Atmos verzi a byl v celém sále sám samotinký. Od prvního kroku do sálu, kdy jsem uslyšel líbezné tóny Zimmerova soundtracku jsem měl předtuchu krásného zážitku, ale dostal jsem mnohem víc. Tohle byl vrchol Snydera a jeden z nejlepších komiksových počinu do dnešních dnů. Mix správně odvyprávěného, rozmáchlého příběhu boje o naší planetu. Superman v polohách, jaké doposud nebyly na filmovém plátně prezentovány. Bezchybný Cavill v jeho životní roli. Ansámbl prvotřídních herců, dokonalé audiovizuální orgie, dlouhá stopáž, která vás nenudí. A to na velkém plátně promítaný jenom a pouze pro mě. Dokonalý blockbuster, dokonalá komiksovka a film, ke kterému se budu vždy vracet.
Narodil se na Kryptonu, na naši planetu přicestoval až po jejím zániku a snažil se být jedním z nás. Jeho schopnosti ho však vždy předurčovaly k velkým věcem…
Superman je americká komiksová ikona a dokonce i lidé, kteří nikdy neslyšeli o Spider-Manovi nebo Batmanovi určitě někdy zaslechli slovo Superman. Není divu, že se tomuto hrdinovi věnovala v minulosti celá řada seriálů, filmů, o komiksech nemluvě. Po ne úplně přesvědčivém návratu do kin v roce 2006 se chvíli váhalo, než byl odklepnut zbrusu nový restart. Váhání však nemohlo trvat déle, protože bylo evidentní, jak se daří konkurenční skupině superhrdinů studia Marvel (Iron Man, Thor atd.). Je jasné, že se nejvýznamnější komiksová společnost světa DC Comics (Superman, Batman, Green Lantern a mnozí další), která je ve vlastnictví Time Warner, nemohla nechat zahanbit.
Studio Warner nenechalo nic náhodě a na stvoření příběhu se nakonec podílel i Christopher Nolan, který je zodpovědný za veleúspěšný Batmanův n...
Ve vzdálené galaxii se nachází planeta Krypton, která se kvůli vyčerpání přírodních zdrojů ocitá na pokraji záhuby. Jor-El věří, že jedinou nadějí pro jeho lid je najít jinou vhodnou planetu k životu. Vysílá svého novorozeného syna Kal-Ela na planetu Zemi. Generál Zod se domnívá, že za zkázu planety je zodpovědná vláda, a rozhodne se převzít kontrolu. Poté zabije Jor-Ela a je i se spolupachateli uvězněn ve vesmírném žaláři. Zod přísahá, že Jor-Elova syna jednoho dne najde a pomstí se. Na Zemi se Kala ujmou manželé Kentovi, kteří mu dají jméno Clark. Už jako malý chlapec si Clark připadal jiný. Jeho zvláštní schopnosti ho děsily, nerozuměl jim a snažil se je před svým okolím skrývat. Když se od svých rodičů dozví, že pochází z jiné planety, jeho život mu konečně začne dávat smysl. Planeta Země mu poskytla domov, nyní je tedy na něm, aby Zemi a její obyvatele ochránil. Clark pozmění svůj vzhled a vydává se do Metropolisu, kde jako Clark Kent nastupuje do redakce Daily Planet a mění se v anonymního zachránce lidských životů. Jediný, kdo pozná Clarkovo tajemství, je jeho láska Lois.
O produkci
Narodil se jako Kal-El z planety Krypton, vychován byl jako Clark Kent ze Země. Do kterého světa patří? Za který svět bojuje? Tyto otázky si klade Superman a jeho rozhodnutí určí osud planety, kterou vždy nazýval svým domovem.
„Ve světě Superhrdinů je Superman naprosto nekompromisní postavou, která svou existencí představuje to nejlepší, čím každý člověk může být.“, říká režisér Zack Snyder. „Je ideálem; je tím, kým se snažíme být: magický nadčlověk, idol přesahující hranice komiksu a ovlivňující nejširší kulturu.“
Postava Supermana, kterou vytvořil spisovatel Jerry Siegel a výtvarník Joe Shuster, se poprvé objevila v komiksu Action Comics #1, vydaném 18. dubna 1938. Ze Supermana se rychle stal kulturní fenomén, jehož filmové i animované ztvárnění ve všech myslitelných zábavních médiích si získalo příznivce po celém světě. V celovečerních filmech, televizních show, rozhlase, videohrách, na sociálních sítích a v literatuře se střetl s největšími padouchy všech dob. Henry Cavill, který ve Snyderově dobrodružném filmu ztvárnil idol vznášející se na obloze, přijal roli hlavní postavy ve filmu „Muž z oceli“ s nadšením i pokorou. „Superman je skutečně jednou z nejoriginálnějších postav, jakou člověk kdy stvořil.“, vypráví. „Je symbolem naděje, schopnosti postavit se nesnázím i přes veškerou nepřízeň.
A to je něco, k čemu se vždy můžeme upnout bez ohledu na to, kde se v životě ocitneme nebo co se ve světě odehrává. Vždy budeme muset čelit nějakým strastem a naděje bude v našich životech vždy hrát významnou roli. Nemohl jsem si nechat ujít příležitost obléci si plášť naděje jako Superman.“
I když je Snyder pověstný svou schopností vnést do svých filmů dynamickou akčnost a vytvořit na plátně fantastické světy, zpočátku váhal, zda má přijmout odpovědnost za opětovné oživení jednoho z prvních komiksových Superhrdinů na stříbrném plátně. „Za mlada jsem byl fanda do komiksů, a protože Superman patřil k mým nejoblíbenějším, nebyl jsem si jistý, jestli ten film chci točit.“, přiznává. „Nevěděl jsem, na jaké nové místo, kde ještě nebyla, postavu zavést.“
<>Obrázek nenalezen<>
Potom si přečetl scénář Davida S. Goyera, který na motivy původního příběhu vymyslel Goyer společně s jedním z filmových producentů, Christopherem Nolanem. „Zachovali základní principy a atributy, které z něj činí Supermana, a podařilo se jim vytvořit mnohem přijatelnější a uvěřitelnější postavu.“, říká Snyder. „Ukázali mi zajímavou cestu, a proto jsem se rozhodl do toho jít.“
Nolan dodává: „Diváci dobře poznají, že ve filmu ‚Muž z oceli‘ je Superman vyobrazen jako superhrdina, ale tam, kde byl v předchozích zpracováních příběhu nepřekonatelnou, téměř božskou, postavou, v našem podání se jedná o mnohem přijatelnější a uvěřitelnější postavu, která, přestože sama není člověkem, řeší velmi lidská dilemata lásky, loajality ke dvěma stranám a rodiny.“
Příběh zaujal i producenta Charlese Rovena. „Scénář se mi líbil už od samého začátku, protože i když obsahoval spoustu toho, s čím jsem vyrůstal, byl zcela nový, zcela jinak uchopil posvátné téma. Je to velmi ambiciózní postava; mám za to, že snad každé dítě vyrůstá s myšlenkou, že by jednou mohlo být jako Superman. Na tom příběhu se mi líbí, že i když zůstává postavou, jakou byste sami chtěli být, jeho osobnost je mnohem komplexnější než v minulosti. Jeho příběh je mnohem emotivnější.“
I když Snyder na podobném žánru již v minulosti pracoval, instinktivně tušil, že pokud se ujme produkce, nebude moci dál působit jako filmový tvůrce.
„Byli jsme hrozně rádi, že Zack kývl na nabídku natočit ‚Muže z oceli‘'“, říká producentka Emma Thomasová. „Již v minulosti prokázal svou jedinečnou schopnost zvládat technickou náročnost a filmové převyprávění příběhu způsobem vhodným pro tento žánr. Právě pro tyto předpoklady v kombinaci s jeho kladným vztahem k hlavní postavě je tou nejvhodnější osobou pro filmové zpracování Supermana v současném pojetí.“
<>Obrázek nenalezen<>
Producentka Deborah Snyderová vzpomíná: „Jako jednu z prvních věcí mi Zack řekl: ‚Tohle bude nejrealističtější film, jaký jsem kdy natočil. Není to ironie?‘. Ale naším cílem bylo přiblížit Supermana současným divákům, začlenit ho do našeho světa.“
Aby natočil film co nejrealističtěji, rozhodl se režisér pro natáčení ve formátu 2D místo v nativním 3D a film převést na formát 3D až při následném zpracování. Snyderová pokračuje: „Zack to cítil tak, že intimní styl natáčení, ke kterému patří i ruční kamery, nám pomůže navázat těsnější vztah s Clarkem, který je při prvním setkání do jisté míry zmatený a snaží se ujasnit si své místo, ale má pocit, že - stejně jako se to někdy stalo každému z nás - nikam nepatří.“
Scénárista David Goyer a Nolan se při psaní scénáře rozhodli, že „film bude hlavně o možnosti výběru. Je to o člověku, který má dva otce: Kalův kryptonský otec Jor-El a Clarkův pozemský otec Jonathan Kent. Clark/Kal vyrůstal ve dvou různých světech, i když dosud věděl pouze o jednom z nich. A nyní, pokud se má stát mužem, jakého z něj zřejmě oba otcové, byť každý svým vlastním způsobem, chtěli mít, musí jejich odkaz sladit dohromady.“
Tyto dva muže, kteří mu byli vzorem a hráli v jeho životě tak důležitou roli, ztvárnili dva velmi uznávaní herci: Kevin Costner jako Jonathan Kent a Russell Crowe jako Jor-El. Diane Laneová si zahrála Jonathanovu manželku a Clarkovu matku Marthu Kentovou, jejíž klidné a rozvážné vystupování provázelo jejího syna celým jeho životem. Právě když Clark začíná odhalovat tajemství svého zrození a rozhoduje se, kterou cestou se musí vydat, potkává ženu, která by mohla významně ovlivnit jeho rozhodování a která má schopnost obrátit jeho svět naruby: investigativní novinářku Lois Laneovou. Role nejznámější novinářky komiksového světa se ujala Amy Adamsová.
„Clark se na své cestě snaží najít někoho, kdo by ho přijal i s jeho schopnostmi.“, poznamenává Adamsová. „Utíká před nimi a skrývá je, protože se ještě nevyrovnal s tím, kdo je, a to prohlubuje jeho osamělost. Musel vynaložit velké úsilí, aby neprozradil své schopnosti, ale dopustil se několika chyb a stal se tak nesmírně zajímavým pro osobnost typu Lois, která má pátrání po pravdě a její odhalování v náplni své práce i v povaze.“
V dnešním přetechnizovaném světě jen málo informací zůstane skryto před veřejností, a pokud se takové informace přece jen vyskytnou, jsou často odhaleny a uveřejněny sdělovacími prostředky, samozvanými hlídacími wiki-psy nebo prostřednictvím virálních videí. Je téměř nepředstavitelné, že by byť i krátkou dobu, mohl mezi námi nepozorovaně žít mimozemšťan z jiné planety.
A pochopitelně, jakmile by to jednou někdo zjistil, pravděpodobně by už nikdy nenašel klid.
„Věděli jsme, že vyprávět Supermanův příběh v kontextu současnosti s sebou nese použití výdobytků moderní doby.“, poznamenává Snyder. „A také s postavou samotnou se pojí spousta očekávání, vždyť je známá už 75 let a stejně dlouhou dobu si ji lidé idealizují. Je velmi důležité, abychom pečlivě ověřili důsledky všech rozhodnutí o ‚modernizaci‘ postavy a jejího prostředí, počínaje městečkem Smallville a konče typickým štítem s písmenem ‚S‘.“.
Cavill vypráví: „Všechno v určitém stádiu roste a vyvíjí se a podle mě je tato současná verze dalším stádiem evoluce. Pokud si přečtete komiksy, které nakladatelství DC vydalo před několika lety, například New 52, zjistíte, že to dělali také - i když snad jinak než Zack, Chris a David - Supermanův oblek se od původního naprosto liší a také se trochu změnil jeho postoj, ale stále tam najdete původní hlavní charakteristické znaky. Je to vývoj směrem k modernímu čtenáři a v našem filmu je to vývoj směrem k modernímu divákovi.“
Přestože filmoví tvůrci prozkoumali genezi legendární postavy, Snyder dodává: „Byli jsme si jisti, že akční scény musí být větší než velké, musí vás vtáhnout do děje tak, až se vám při nich rozbuší srdce. Vždy jsme měli na zřeteli skutečnost, že točíme film o Supermanovi.“