Informace    Fotky    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Ukázka    Podobné filmy    

napsáno 14.9.2005 

Recenze

Tihle faraóni, to museli být dobří vypatlanci. K tomu, aby si udrželi žiletky ostré si stavěli pyramidy., po smrti si nechali vytahat orgány a uložit je do takových divných šejkru, místo toho aby je flambovali v osvědčené strašnické peci, a když někdy náhodou po pár stoletích vylezli ze svého sarkofágu, neměli nic lepšího na práci, než se zpráchnivěle šourat za nějakými ječícími maníky a manicemi, výhružně hučet, předvádět se v ohozu z olezlých fáčů, který by na sebe nevzal snad ani místopředseda vlády, a šířit kolem sebe nezaměnitelný odér ústní vody Hnijící zub. Respektive tak to ještě donedávna bylo. Možná je to tím, že mumie ve filmu Mumie vlastně vůbec není faraón, možná je to tím, že dostal tak neskutečné prachy na počítačové triky, faktem je, že komicky neškodné image mumie, které přetrvávalo od dob svého vzniku v roce 1932, bylo tímhle filmem docela brutálně remastrováno.  
 
Scénárista a režisér Stephen Sommers, který se u diváků i producentů uvedl béčkově smrťoidní Chobotnicí (ani jeden nápad nebyl sice původní, ale bylo to vysmahnuté s chutí, Elánem a kakofonickým Jožo Rážem), se evidentně rozhodl, že se vyflákne na nějaké pietní pokusy a oprašování základních kamenů mumiáckého žánru, že nechá chrnět Borise Karloffa (který se v roce 1932 poprvé coby tři tisíce sedm set let starý Im-Ho-Tep vyštrachal na plátno v klasice The Mummy a celé to rojeníčko, rojení vlastně zahájil), že nebude obtěžovat ani chameleónského Lona Chaeynye Jr. (The Mummy´s Tomb, 1942 a The Mummy´s Ghost, 1944) a že bude ignorovat i Christophera Leeho (The Mummy, 1959) a místo toho se spolehne na člověka jménem Arnold Vosloo. Kdo je to Arnold Vosloo, vrtíte teď určitě svými vodnatelnými hlavotykvemi, až vám v nich mozkový pudink čvachtá jak rozzuřený pudlík, kdo je ten člověk, který je v přímé linii propojen s takovými legendami jako je Karloff, Chaney Jr. a Lee? No, hrál třeba v jednom díle erotické série Deníku červených střevíčků. Pak jste si ho určitě zapamatovali jako druhého hlavního zabijáka, pravou ruku Lance Henriksena v americkém debutu Johna Woo Živý terč. Nebo tak převzal po Liamu Neesonovi gumověksichtoidní žezlo v televizních sequelech kultovní raimiárny Darkman II a III. To je Arnold Vosloo, herec a Jihoafričan. Fór je samozřejmě v tom, že není ve filmu vůbec důležitý. Stejně jako není důležitý Brendan Fraser, který ve filmu hraje hlavní roli. Stejně jako není důležitý žádný z těch dalších poměrně neznámých herců, kteří v tomhle filmu hrají. Tady jsou důležité triky. A těch Sommers nacpal do Mumie dost. Skoro pořád je na co se dívat - pochodující digitálně vysušená mrtvola, která sama sebe regeneruje, všelijak plátnem rumplující přírodní katastrofy, jenž její příchod vyvolal, písečná bouře, co se zformuje do podoby obrovského žracího hlavochřtánu, zástupy mumikostlivců, které slouží titulní postavě jako chrastící a překvapivě výkonná ochranka, furt je tam prostě něco.  
 
Jediný problém je možná vtom, že v podstatě jediný rozdíl mezi Sommersovým minulým filmem, již zmiňovanou Chobotnicí, a mezi Mumií je ve výši nákladů. Co se týče kvality a nějakých nápadů, Sommers žádný kvalitativní hop nepředvedl. Stylizuje sice svůj snímek do podoby prudce akcelerujícího bombastického dobrodružství, ale nemá na to, aby vytvořil aspoň jednu precizně vychytanou nebo nějak originální scénu. Celá Mumie - i když se při ní rozhodně nenudíte - proto vypadá tak, jak vypadá. Jako béčková kopie Indiana Jonese s áčkovým rozpočtem.

Archinek, 5 z 10



Registrace
Přihlášení



Úterý 7. 2. 2023 Svátek má Veronika
Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz