Bratři Loganovi žijí v úplném zapadákově, nemají peníze, nemají práci a na krku mají rodinnou tradici smolařů a looserů, která na jejich jméně sedí už téměř sto let. Jméno Logan je v tomhle kraji synonymem pro prohru. Říká se, že bratři Loganovi jsou idioti. Jimmy Logan se rozhodne otočit konečně kolo štěstí a ukrást 14 milionů dolarů během největšího a nejslavnějšího automobilového závodu v Americe. To je slušná suma peněz, a proto potřebuje do party svého bráchu s jednou rukou, musí dostat z vězení místního odborníka na loupeže všeho druhu, odborníka na počítače a všechny ty internety a další pomocníky. Vypadá to jako naprosto šílený nápad, ale výhodou natvrdlých lupičů je, že si všichni myslí, že jsou natvrdlí.
driver vyborny. malo vtipne, anebo fory spatne prelozene.
V jedné ze svých nejslavnějších písní zpívá John Denver o Západní Virginii jako o matce řek a hor, většina Američanů ji ovšem má za největší zapadákov Spojených států. A právě v ospalém hornickém městečku na jihu Západní Virginie už po generace žije Loganovic rodina, v širokém okolí známá jako pokolení smolařů. Nejstarší ze sourozenců Jimmy Logan se sotva uživí jako přeshraniční stavební dělník a když přijde i o tohle místo, rozhodne se všechno vsadit na pověstné Loganovic štígro. Vymyslí neprůstřelný plán na okradení obřího závodního okruhu NASCAR, kde dříve pracoval, a do loupeže zatáhne i svého bratra Clydea, který přišel o ruku v Iráku a živí se jako barman v jednom krcálku u dálnice, a nejmladší sestru Mellie z místního salónu krásy. Do party přiberou i Joea Bombu, který právě sedí v nedaleké věznici za odpálení trezoru, a jeho dva natvrdlé bratry. Co na tom, že cokoliv se může pokazit, se pokazí, a všichni je mají za politováníhodné burany. Jimmyho plán s rodinnou dávkou smůly přímo počítá a pak, kdo by podezříval bandu vidláků? Snad až na ostřílenou agentku FBI, které na celém případu něco nesedí.
O produkci
Steven Soderbergh bezmála tři desítky let točil filmy, které skutečně definovaly svou dobu. Před čtyřmi roky ale tento oscarový režisér zaskočil celý Hollywood, když ohlásil odchod do filmového důchodu. Soderbergh se tehdy začal věnovat televizní produkci, v rámci níž získal dvě ceny Emmy za životopisný snímek „Liberace!“ z produkce HBO a dvě nominace za režii vychvalovaného seriálu „Knick: Doktoři bez hranic.“
Loganovi parťáci jsou režisérovým návratem na plátna kin a k jejich natočení se podle svých slov rozhodl díky „souznění dvou věcí, první technologické a druhé kreativní.“
Jak sám říká: „V oboru digitálních technologií jsme již dosáhli mezníku, kdy i malá produkční společnost může vytvořit snímek určený pro širokou distribuci, a to zcela bez zapojení velkých filmových studií. Zrovna jsem s někým diskutoval budoucnost distribuce celovečerních filmů, když se mi dostal do ruky tento scénář.“
Scénář, který mu přinesla jeho žena, Jules Asnerová, napsala jejich společná přítelkyně Rebecca Bluntová. „Požádaly mě, zda bych nemohl pomoci s výběrem vhodného režiséra, ale scénář mě od prvního momentu samotného nadchnul,“ říká Soderbergh. „Po několika týdnech jsem si přiznal, že nechci, aby Loganovy parťáky natočil někdo jiný, protože jsem podle papíru měl o filmu již jasnou představu. Je to takový příbuzný Dannyho parťáků, ale je zároveň i jejich inverzí, neboť v něm postavy nemají ani peníze, ani nepoužívají vyspělé technologie. Žijí v tíživé finanční situaci a několik pytlů na odpadky plných bankovek jim skutečně může život obrátit vzhůru nohama.“
„Dále pro mě bylo důležité, že na úplném začátku filmu ještě postavy nejsou zločinci,“ dodává režisér. „Není to jako u Dannyho parťáků, Jimmy Logan a jeho parta se musí vše naučit za pochodu, což mě na scénáři také zaujalo. Příběh vypadal jako námět pro film, který pro mě bude snadné natočit, ale byl zároveň dostatečně jiný, aby mě to bavilo.“
Loganovy parťáky nefinancovala žádná velká filmová studia, o distribuci v USA se postarala Soderberghova nově vzniklá společnost Fingerprint Releasing společně s Bleecker Street. Snímek je ztělesněním toho, jak si Soderbergh představoval nový model digitální Indie filmařiny. „Je to trochu experiment,“ říká. „Abych otestoval mou distribuční teorii, potřeboval jsem komerční film plný hvězd, díky nimž by se dostal do široké produkce. Zároveň jsem si chtěl ponechat kreativní dohled nad všemi aspekty filmu.“
Nadějný scenáristický debut
Scénář Loganových parťáků je vskutku pozoruhodnou prvotinou scénáristky Rebeccy Bluntové, která stejně jako postavy ve scénáři vyrostla v Západní Virginii. Před tím, než se odstěhovala do New Yorku, aby pilovala osobitý autorský styl, krátce studovala na kalifornské univerzitě UCLA.
Bluntová zmiňuje, že dělnický antihrdina Loganových parťáků byl inspirován prostředím, z nějž pochází její kamarád Channing Tatum. „Když jsem psala postavu Jimmyho Logana, měla jsem v hlavě Channinga, protože by Jimmyho příběh mohl být alternativní verzí Chanova vlastního příběhu,“ říká spisovatelka. „Chan pochází z malého jižanského města a myslím, že kdysi dostal fotbalové stipendium a příležitost odejít hrát na Floridu. Nakonec si ale ještě před sezónou poranil koleno a stal se z něj striptér. Při tvoření Loganovy postavy jsem si pak říkala: ‚Co kdyby se z Chana nestal striptér, ale vrátil se zpět domů?‘ Pak jsem do Chana vrazila, když byl na bowlingu s filmovým producentem Reidem, a zmínila jsem jim ten nápad, tehdy ještě pod pracovním názvem Venkovská loupež (Hillbilly Heist), a Chan jen řekl: „To je báječné.“ On si to už možná ani nepamatuje, ale já jsem si tehdy ani nedokázala představit, že by to všechno nakonec mohlo klapnout.“
Bluntová základní dějovou linii vytvořila zkombinováním vlastní představivosti a zpráv z médií. „Slyšela jsem ve zprávách o propadlinách na závodním okruhu Charlotte Motor Speedway v Severní Karolíně, který je postaven na bývalé skládce. K opravám dráhy povolali nezaměstnané horníky. Vzhledem k mým kořenům v Západní Virginii chovám v sobě s horníky velkou solidaritu. Také jsem jako dítě byla fascinovaná potrubní poštou, když se mnou maminka jezdila do banky. Pokaždé mě nechala do potrubí nasypat peníze a ty se pak magicky přenesly až za přepážku.“
Dokončený scénář Bluntová odnesla Soderberghovi. „Chtěla jsem po Stevenovi, aby mi doporučil nějaké režiséry pro film tohoto typu, když jich sám tolik natočil,“ říká autorka. „Myslela jsem, že na filmy velkého plátna již zanevřel, a proto mě velmi překvapilo, když mi pak oznámil, že by ho chtěl zrežírovat sám.“
Seznamte se s Loganovými
Soderberghovi, který s Channingem Tatumem spolupracoval již na filmu Bez Kalhot a jeho pokračování, přišel herec pro tuto roli přímo stvořený. „Chan má tu vlastnost, že doopravdy působí jako obyčejný chlap, se kterým vám bude fajn a který vás bude umět podržet v těžké situaci,“ zmiňuje režisér.
Tatum podle svých slov doslova skočil po šanci znovu spolupracovat s člověkem, který v roce 2012 zrežíroval zlomový film jeho kariéry, jakmile mu Soderbergh roli Jimmyho přestavil. „Natáčeli jsme zrovna Bez kalhot XXL pod taktovkou Gregoryho Jacobse, když za mnou Soderbergh přišel s tím, že má v ruce scénář o vesnických balících, kteří vyloupí NASCAR ,“ vzpomíná Tatum. „To mě rozesmálo, protože představa neprofesionálních zlodějíčků, kteří se pokouší vyloupit cokoliv, natož obrovskou organizaci jako NASCAR, mi přišla směšná. Zbožňuji příběhy o outsiderech a zrovna tahle parta je vážně skvělá. Jsou přímo na hraně reality, což je vážně vtipné.“
Kromě zajímavého příběhu chtěl Tatum hlavně také znovu spolupracovat se Soderberghem. „Mám ho rád jako člověka,“ říká. „To je bez debat. A navíc je i mistr v oboru. Jeho filmy jsou pokaždé úplně jiné než to, co natáčí ostatní.“
Na doporučení Bluntové se Tatum připravoval na roli tím, že se ponořil do subkultur apalačského regionu. V rámci přípravy tak shlédl dech beroucí dokument The Wild and Wonderful Whites of West Virginia z roku 2009. „Také jsem vypil spoustu piva a snědl hodně pizzy, nemusel jsem se omezovat,“ vtipkuje Tatum, který pro roli dost nabral na váze. „Dobře vybraná postava,“ dodává.
Když Tatum kývl na roli Jimmyho, obrátil Soderbergh svou pozornost na postavu jeho mladšího bratra Clyda. Zájemců v řadách známých herců bylo nespočet, režisér měl ale od počátku pro roli zasmušilého západovirginského barmana s protetickou paží v hledáčku herce Adama Drivera. „Jako většina lidí jsem si Adama poprvé všiml v seriálu „Girls“, říká Soderbergh. „Hned jsem se pak podíval na zbytek jeho filmografie a uznal jsem, že je ten kluk vážně dobrý.“
Driver popisuje Clyda jako: „Myslitele rodiny, který neudělá nic, dokud si vše nezanalyzuje a nezváží všechna pro a proti. Jeho bratr Jimmy pro něj byl vždy vzorem, ale myslím, že sám sebe považuje za opatrovatele celé rodiny.“
Když se s Driverem režisér sešel, aby roli prodiskutovali, vzpomíná si, jak herci mimořádně záleželo na ovládnutí Clydova specifického přízvuku. „Vlastně jsme se o roli nebavili v jiném světle, než že si Adam toužil osvojit přízvuk Západní Virginie,“ říká Soderbergh.
Při přípravě na roli měl Driver v hlavě dvě osoby. „Clyde pro mě byl protnutím [herce] Sama Elliotta a mého strýce Kennyho. Hlavně tedy mého strýce Kennyho. Kdyby ten měl syna se Samem Elliottem, vypadal by zhruba jako Clyde.“
Po několika sezeních s učitelem dialektů Diegem Danielem Pardem přišel Adam Driver na natáčení první scény. „Na place jsme měli i lidi, kteří v Západní Virginii vyrostli. Když Adama uslyšeli mluvit, byli v naprostém úžasu,“ vzpomíná Soderbergh. Sama Bluntová byla překvapena, jak mistrně Driver regionální přízvuk ovládl. “Adam zněl úplně stejně jako můj dědeček,“ dodává autorka.
Kromě specifického nářečí postavy se musel Driver pro svou první scénu naučit ještě jednu pozoruhodnou schopnost. „Naučil jsem se namíchat martini jen jednou rukou,“ chlubí se herec.
Sestru Jimmyho a Clyda, Mellie, hraje neochvějně charismatická Riley Keoughová. Ta režiséra uchvátila, když spolu v roce 2016 natáčeli televizní film „Dívka na přání“, jenž získal nominaci na Zlatý Glóbus. „Mellie je mladá žena netradičního vzhledu, která pracuje v kosmetickém salónu a zbožňuje auta,“ vysvětluje Soderbergh. „Nemá mnoho přátel, je uzavřená do sebe, a já proto potřeboval herečku schopnou hodně věcí vyjádřit pouhým pohledem. V tomhle Riley opravdu vyniká. Výborně doplnila zbytek party.“
Keoughovou zaujaly ve scénáři Loganových parťáků drsné postavy i netradiční prostředí. „Ráda vidím, když se obyčejným lidem v životě zadaří,“ popisuje. „Představa jižanského zlodějského filmu se mi líbila i proto, že jsem sama také z jihu. A navíc má ten film úplně všechno: je v něm humor, napětí a rodinné vztahy. A se Stevenem je radost znovu spolupracovat.“
V rámci přípravy na roli pirátky postranních uliček chodila herečka na hodiny se Stevem Kelsem, koordinátorem kaskadérů. Potřebovala se totiž naučit ovládat manuální převodovku. „Neuměla jsem používat převodovku, tak mě to musel naučit. Nejdříve jsme jezdili po Kalifornii a pak, už v Atlantě, jsme se projížděli v Mustangovi, kterého uvidíte ve filmu. Moc často neřídím, tak to pro mě byla velká zábava závodit v takovém bouráku s převodovkou,“ dodává na závěr.
Joe Bang & jeho bratři
Daniel Craig si mohl vychutnat ojedinělou příležitost ukázat svůj komediální talent v roli svérázného odborníka na výbušniny Joa Banga. „Už jsem si podivína nezahrál pěkně dlouho,“ zmiňuje Craig. „Do postavy Joa Banga jsem se dokázal dokonale ponořit, ale nebyl to pro mě tak obrovský závazek, protože hlavní příběh přece jen leží na Channingovi a Adamovi. Mohl jsem prostě přijít na plac, dát tomu vše, co umím, a s postavou si všelijak pohrát.“
Craiga, který proslul rolemi Jamese Bonda hned ve čtyřech bondovkách, jsme v poslední době mohli vidět i v experimentálním divadelním představení „Othello“. Nikdy však ještě neztvárnil postavu buranského podvodníka. „Hned, jak přišla nabídka, jsem začal cvičit místní nářečí, abych zjistil, co je má postava zač a jakým způsobem k ní budu přistupovat,“ říká herec. „Joe Bang byl fantasticky napsán už na papíře, takže toho nebylo třeba mnoho dodávat. Stačilo jen zjistit, jak mluví. Jakmile jsem se naučil dialekt, Joe Bang se objevil v celé kráse.“
Ještě před natáčením se Craig rozhodl pozměnit i svůj vzhled, a to bez konzultace s režisérem nebo vizážisty. Úplně sám si odbarvil si vlasy na blond. „Prostě jsem došel do drogerie, koupil si peroxid a odbarvil jsem se,“ pokračuje herec. „Pak jsem se šel ukázat vizážistům a ti s proměnou souhlasili.“
Soderbergh se s Craigem poprvé potkal už před mnoha lety. Vycítil, že by britského herce mohla tato výjimečná vedlejší role zaujmout. „S Danielem jsme se za ta léta párkrát potkali, tak jsem mu prostě poslal scénář a řekl jen: ‚Asi pro tebe něco mám.‘ Hned ráno mi přišla od něj nadšená odpověď. Tušil jsem, že se Danielovi role bude líbit, protože Joe Bang je zřejmě nejlepší postava filmu. Má snad všechny vtipné repliky a celou třetinu filmu jeden zážitek za druhým. Neleží na něm ale zodpovědnost hlavní role.“
Partu lupičů doplňují Bangovi mladší, údajně znovuzrození bratři Fish a Sam, které ztvárnili Jack Quaid a Brian Gleeson. „Bangovy bratry mám moc rád,“ říká Quaid, který byl pro Loganovy parťáky vybrán na základě mimořádného výkonu v rockovém melodramatu „Vinyl“ z produkce HBO. „Loganovi alespoň nějak fungují ve společnosti a mají práci, ale Fish a Sam jsou dva nesocializovaní křupani z drogového prostředí. Rád jsem si zahrál někoho méně inteligentního, protože často ztvárňuji neurotiky, kteří nad vším moc přemýšlí.“
Inspirován dokumentem „The Wild and Wonderful Whites of West Virginia“ se Quaid se při výběru šatníku řídil přístupem „méně je někdy více.“ „Hank Williams III v dokumentu často nosil vestu bez trička, takže jsem na zkouškách chtěl, aby Fishova garderoba vypadala obdobně. Myslím, že Fish by se neobtěžoval zakrývat více, než je ze zákona nezbytně nutné.“
Holky s kuráží
V příběhu plném nečekaných zvratů nastane nejpřekvapivější zjištění ve třetím dějství, když se na scéně objeví dvojnásobná oscarová vítězka Hilary Swanková coby agentka FBI Sarah Graysonová. V roce 2012 Soderbergh produkoval film Insomnie z taktovky Christophera Nolana, v němž Swanková hraje mladou vyšetřovatelku. Herečku k projektu přizval proto, aby do filmu přinesla kus své výstřednosti v momentě, kdy je loupež dokonána. “Hilary je famózní a já jsem potřeboval, aby příběh právě v tomto momentě nabral nový typ podivínské energie,“ říká Soderbergh. “Chtěl jsem, aby agentka FBI byla stejně výstřední jako ostatní postavy filmu, takže jsem Hilary prostě řekl: „Musí být divná.“
Swanková si s postavou zarputilé federální agentky poradila po svém. „Ona je praktická, přímá a nevzdává se, dokud případ nevyřeší. A ráda mezi tím někomu nakope zadek,“ říká herečka. “Baví mě, že si Graysonová myslí, že je chytřejší než všichni ostatní. Lidi kolem ní jí připadají jako hlupáci.”
Důmyslný plán připraví Jimmy Logan, aby vyhověl potřebám své rozpadlé rodiny. Soderbergh do role Bobbie Jo, zahořklé bývalé manželky Jimmyho Logana, obsadil herečku Katie Holmesovou. „Katie pochopila, že nesmí postavu nijak obměkčovat, protože kdyby na Jimmyho přestala tak tlačit, dějovou linku filmu to oslabí,“ podotýká Soderbergh. „Když jsme se s Katie nad postavou sešli, řekl jsem jí: „Nelze být tak strašně naštvaná na někoho, na kom ti už dávno nezáleží. Víc nic říkat nemusím.” Ona jen pronesla: „Naprosto rozumím.”
Holmesová pochopila i dramatickou podstatu postavy. „Z role Bobbie Jo jsem byla nadšená, protože mi přišlo, že se dokázala posunout dál,“ říká Holmesová. „Mezi ní a Jimmym zůstala spousta citu, ale hodně ji zklamal a zlomil jí srdce. K roli jsem se podle toho postavila.”
Loganovi parťáci začínají hezkou scénou, v níž Jimmy a jeho dcera Sadie opravují auto. Sadie s velkým půvabem hraje dětská herečka Farrah Mackenzieová. „Farrah měla skutečnou jiskru a velmi přesvědčivou tvářičku,“ říká Soderbergh, který malou herečku poprvé potkal až na natáčení, poté, co ji do filmu vybrala castingová koordinátorka Carmen Cuba. „Chan má sám dceru, a tak jsem věděl, že se budou dobře doplňovat, protože on to s dětmi zkrátka umí.”
Malá Farrah, které bylo době natáčení deset let, popisuje svou postavu jako “zábavnou, milující a soutěživou dívku, která se ráda parádí a která zbožňuje svého otce.”
Tatum dodává, že společné scény s dětskou herečkou patřily k jeho oblíbeným. „Farrah je uvolněná a upřímná,” říká. „Když se na vás podívá, nedá vám to se neusmát.”
Nesourodý závodní tým
Posledním článkem hvězdného obsazení Loganových parťáků je komik, spisovatel, herec a režisér Seth MacFarlane, téměř k nepoznání v roli Maxe Chiblaina, arogantního majitele závodního týmu. Autor televizního seriálu „Griffinovi“ a filmových „Méďů“ dostal od Soderbergha jednoduché pokyny. „Sethovi jsem řekl, že si s Maxem může dělat, co se mu zlíbí, ale nesmí zapomenout, že tuto postavu musí všichni nenávidět ihned, jak vejde do místnosti. Musí to být okamžité.”
Několik týdnů na to přišel MacFarlane na natáčení Loganových parťáků s kudrnatými vlasy, knírkem a britským přízvukem. To nebylo součástí scénáře. „Bylo to perfektní,” uznává Soderbergh. „Seth je komik. Umí si dobře přečíst diváky, takže jsem mu věřil.” Max je posedlý propagováním svých energetických nápojů a jeho příběh úzce souvisí se závodníkem Daytonem Whitem, kterého ztvárnil herec rumunského původu Sebastian Stan.
„Dayton je odhodlaný vyhrát závod za každou cenu, a pravděpodobně proto se mezi ním a Chiblainem vytvoří nečekané partnerství,” popisuje Stan. „Veškerou svou činnost směřuje k tomu, aby byl v co nejlepší možné psychické i fyzické kondici. Své tělo vnímá pohledem automechanika, který kontroluje v autě motor.”
Jak zařídit loupež
36denní natáčení Loganových parťáků začalo na konci srpna roku 2016 s hlavní základnou hereckého i filmového štábu v Atlantě. Každodenní logistiku dozoroval oscarový producent Mark Johnson. „Upřímně řečeno, největším zádrhelem bylo udržet krok se Stevenem,“ říká Johnson. „On ráno přijde na plac a rozjede natáčení. Večer se pak vrátí na hotel a upravuje to, co natočil. Je fascinující ho sledovat.”
Mezi hlavní filmová místa patřil pronajatý přívěs coby mobilní domek Jimmyho Logana v Západní Virginii, prázdný pozemek přetvořený na velký každoroční trh, hospůdka u cesty a bývalá věznice.
V kontrastu s výrazně barevnou akčností, která dominuje zbytku filmu, požádal Soderbergh produkčního designéra Howarda Cummingse, aby věznici vytvořil co nejpochmurnější. „Ve smyslu produkčního designu to byla jediná oblast, v níž jsem se angažoval,“ podotýká Soderbergh. „Chtěl jsem, aby vězeňské scény byly monochromatické, a proto jsem poprosil Howarda Cummingse, aby vše natřel na šedo. Kostýmní designérku Ellen Mirojnick jsem zase nechal ušít pro všechny vězně černobílé uniformy.”
Skutečným oříškem pro produkci byla hlavně samotná loupež. Filmaři ji natáčeli na čtyřech oddělených místech s tím, že se záběry následně spojí v postprodukci - takto vznikaly scény na závodní dráze Charlotte Motor Speedway. Soderbergh strávil několik intenzivních dní v severokarolínském městě Concord, kde natáčel skutečnou dráhu. Závodní dráha v Atlantě zase sloužila pro záběry zblízka a natočení aut v akci. Světové kongresové centrum v Atlantě bylo naopak místem, kde se natáčely scény v podzemních tunelech závodní dráhy. A záběry loupeže, coby zvratu celého filmu, vznikaly ve skladu studia s plně funkčním systémem potrubní pošty.
„O systému potrubní pošty jsme měli nespočet diskusí,” říká Soderbergh. “Musel být dostatečně propracovaný, aby vypadal jako seriózní přepravní soustava, ale zároveň dostatečně jednoduchý, aby se do něj naši zlodějíčci mohli umět dostat. Jednotlivé součásti rekvizity jsme zkoumali a vyvíjeli v týmu pro fyzické efekty, aby se přepravní dózy doopravdy daly zavřít, otevřít a nechat zpět vtáhnout do potrubí tak, jak je napsáno v Rebečině scénáři. Chtěl jsem to celé natočit bez použití speciálních efektů v postprodukci.”
Adam Driver ocenil Soderberghovu charakteristickou výkonnost, která hercům pomáhala celý den v soustředění. „Dohled nad rytmem a spádem atmosféry na place je pro Stevena velmi důležitý,“ upozorňuje herec. „On obsluhuje kameru a zároveň všechno nasvěcuje a režíruje, tím pádem ho pracovní tempo ostatních vůbec neomezuje. Prostě zvedne kameru ze sedacího pytle a zahlásí: ‚Jedeme.‘ Nikdo z herců se tak nemá čas odklidit do přívěsu, aby se pak za hodinu vrátili a vyplýtvali několik nepovedených záběrů, než se dostanou zpět do role.”
Soderberghův zrychlený přístup k práci však neznamenal, že by si herci natáčení neužili jak před kamerami, tak mimo záběr. Producent Gregory Jacobs, který se Soderberghem pracuje téměř na všech jeho filmech od roku 1993, kdy spolu natočili snímek King of the Hill, podotýká: „Mezi Channingem a ostatními vzniklo skutečné pouto. Atmosféra na place byla velmi kolegiální, podobně jako u herců v Dannyho parťácích.”
Soderbergh dodává, že chování herců mimo kamery se promítlo i do jejich chemie na plátně. „Vytvořili si mezi sebou skutečnou partu, což je hodně poznat, když dáváte dohromady jednotlivé scény. Nikdo se nebál vyzkoušet nové věci, ať už repliky či umístění kamer, protože si všichni uvědomovali, že jsou na stejné lodi a mají stejný cíl.”
Efekt Nascaru
Velká loupež nemá jak vzniknout, pokud v hledáčku nemáte také hrůzu nahánějící cíl, kterým je v případě Loganových parťáků závodní dráha Charlotte Motor Speedway v Severní Karolíně. Zane Stoddard, viceprezident NASCARU pro zábavní marketing a výkonný producent filmu v jedné osobě, nabídl filmu plnou podporu, když ho Tatum a Soderbergh navštívili v losangeleské kanceláři a přinesli mu projekt ukázat. „Závodní dráha u Charlotte je nádherná dráha,” říká Stoddard. „Nejenže nás příběh přivedl do této geografické oblasti, zároveň i představuje prvotřídní závodní komplex NASCARU.“
Soderbergh a Tatum ujistili Stoddarda, že Loganovi parťáci vykreslí fanoušky NASCARU a samotný sport v dobrém světle a s respektem. „Od lidí z Hollywoodu jsme vždy připraveni na předsudky, protože tito lidé mají často jen polovičatou představu o tom, jaký vlastně NASCAR je,“ dodává Stoddard. „Ten sport je daleko složitější a kultivovanější, než si umí lidé v zábavním průmyslu přestavit, stejně jako jeho fanoušci. Chtěli jsme být proto součástí vtipu, ne aby se lidé našemu sportu vysmívali.”
Několik závodníků NASCARU má dokonce ve filmu epizodní role. Ryan Blaney hraje poštovního doručovatele, Brad Keselowski a Joey Logano hrají ostrahu na závodní dráze, Carl Edwards je příslušníkem západovirginské policie, Kyle Busch hraje dálničního policistu a Kyle Larson řidiče limuzíny.
Stoddard neopomíjí podotknout, že filmové zpracování transportu peněz na závodní dráze u Charlotte skrze potrubní poštu je zcela smyšlené. „Celý systém je daleko propracovanější než ten, který diváci uvidí ve filmu,” dodává.
Funkcionáři NASCARU zařídili filmařům povolení několik dní natáčet na dráze ve městě Concord v Jižní Karolíně, aby mohly vzniknout záběry davových scén a aut v akci. Soderbergh a jeho štáb na tam přišli i odešli v anonymitě.
Záběry závodů byly z části také zinscenovány na okruhu Atlanta Motor Speedway, kde si Soderbergh sedl do kokpitu Porsche Cayenne a závratnou rychlostí kroužil závodní dráhou. „Bylo to velmi zajímavé, cítil jsem se jako uprostřed závodu,” dodává Soderbergh. „Vyjeli jsme na okruh speciálně upraveným Porschem, na nějž se daly přimontovat pohyblivé kamery. Jeli jsme rychlostí téměř 180 kilometrů v hodině a ve filmu můžete vidět, že jsme se někdy octli jen vlásek od ostatních aut. Já seděl na sedadle spolujezdce s monitorem přede mnou a pořád si říkal: ‚Jedeme nějak moc rychle. A jsme nějak moc blízko ostatním autům.‘ Pak jsem si uvědomil, že jedeme jen poloviční rychlostí oproti opravdovým závodníkům. Nechápu, jak to dělají.”
Naštěstí pro Soderbergha naplánovali Steve Kelso, koordinátor kaskadérských kousků a Laurence Chavez, závodník a závodní koordinátor, choreografii scén naprosto precizně. „Když jsme se dostali do náklonu a zatáčeli, řidiči byli neuvěřitelní,“ říká režisér. „V jedné ze scén narazí auto do zdi a otočí se na místě, zatímco dvě další kolem něj projedou z obou stran a málem do něj vrazí. Natáčeli jsme to šestkrát a pak jsem šel obhlédnout stopy po pneumatikách, které se všechny zcela překrývaly na jednom místě. Řidiči narazili ve všech případech do toho samého místa, stejně se otočili, stejnou rychlostí, šestkrát, naprosto totožně. To je neuvěřitelné.”
Soundtrack, který jde ke kořenům
Na soundtracku Loganových parťáků pracoval Soderbergh s irským skladatelem a hudebníkem Davidem Holmesem. Holmes není ve spolupráci se Soderberghem žádným nováčkem, byl například i skladatelem prvních Dannyho parťáků a dozoroval i pozdější pokračování. Pro Loganovy parťáky si dal za cíl najít téměř neznámé, ale osobité jižanské rockové písně.
„Nejdříve jsme s Davidem jen obecně mluvili o náladě filmu a on mi pak začal posílat stovky a stovky písní, které jsem jaktěživ neslyšel,“ říká režisér. „Nesnáším, když se ve filmech objevují očekávané tracky. V případě Loganových parťáků jsme pro dějové zvraty použili píseň Johna Denvera, jinak jsem ale ke všemu chtěl přistupovat velice analogově, aby hudba působila, jako by ji opravdu stvořili lidé. Chtěl jsem, aby hudba souzněla s filmovými postavami, takže skladby nemohly znít ani moc draze, ani nablýskaně. Bylo třeba vytvořit drsný soundtrack, jako by na sobě měl trochu rzi. A David se tohoto úkolu zhostil vskutku mistrně.”
Holmes k předvybraným skladbám složil i zahrál vlastní hudební tvorbu. „Řekl jsem Davidovi, že máme x procent soundtracku vybraných a že je teď třeba ho doplnit o stejně dobré skladby, jaké pro mě vytvořil v minulosti,” vysvětluje Soderbergh. „On pak dal dohromady malou hudební skupinu, nahrál vlastní skladby a načasoval je k obrazu. Byl to velmi plynulý proces.”
Soderbergh chtěl k velkému závodu dodat i autentický hudební doprovod, a tak k projektu přizval i country hvězdu LeAnn Rimesovou, již požádal o nazpívání písně „America the Beautiful” přímo na okruhu. Tu pro film doporučila scénáristka Rebecca Bluntová, když toto zázračné dítě, které vyrostlo v skutečnou mladou umělkyni, viděla vystupovat na závodech Indy 500 v Indianapolis. „Chtěli jsme výbornou zpěvačku, kterou by někdo na podobnou událost v reálu mohl pozvat,” dodává Soderbergh.
Rimesová tak vystoupila pro pár stovek komparsistů na závodním okruhu v Atlantě. Záběry z vystoupení pak byly skombinovány s prostřihy davů na závodní dráze u Charlotte. „Když jsem přišla na okruh, věděla jsem jen, ž Steven chce, abych zazpívala „America the Beautiful”. Říkala jsem si jen, jestli bude potřebovat všech 17 slok,” vzpomíná Rimesová. „Pamatovala jsem si z hlavy jen dvě, takže mě to docela znervóznilo. Šla jsem se ho pak na to zeptat a on odvětil, že neměl ani tušení, že má píseň tolik slok a ubezpečil mě, že mu stačí jen dvě. Oddychla jsem si. Se Stevenem se skvěle pracuje, protože přesně ví, co chce. Píseň jsem zazpívala dvakrát a bylo hotovo. Byla to asi nejrychlejší práce, kterou jsem v životě dělala.”
Soderbergh, který pak do filmu zařadil i poslední singl Rimesové s názvem „Love Is Love Is Love”, velmi ocenil profesionalitu zpěvačky. „LeAnn všechny uchvátila jednak barvou hlasu a také tím, jak dokonale ho dokáže ovládat,“ říká. „Když dozpívala, všichni jsme se po sobě podívali a říkali si: „Asi proto je to LeAnn Rimesová.”
Zlodějský film se srdcem
Loganovi parťáci se svými hrdiny z nižší společenské třídy jsou bezpochyby jiným zlodějským filmem, než jaké běžně vídáváme na plátnech kin. Soderbergh sarkastickou akční komedii vypráví svým jedinečně pokřivený režisérským přístupem. „Doufám, že si diváci užijí Loganovy parťáky jako čistou zábavu, která ale není na jedno použití,“ dodává Soderbergh. „Myslím, že film toho má pod povrchem tolik, že v divácích bude doznívat déle než ty dvě hodiny, které na něm v kině stráví. Často vídám lehoučké hollywoodské snímky, které z myslí diváků odplují sotva po závěrečných titulcích. Věřím, že Loganovi parťáci jsou natolik ukotveni v realitě, že tak snadno nezmizí.“
Soderbergh se zároveň těší, až otestuje svůj obchodní model široké filmové distribuce bez interferencí ze strany velkých filmových studií. „Mám pocit,“ říká, „že se mi v případě Loganových parťáků hvězdy naklonily, a já tak mohl snímek natočit přesně tak, jak jsem si vždycky představoval.“