Zlá a prohnaná kočka Kitty má v plánu uvést do provozu ďábelské zařízení, které pojmenovala Volání divočiny. To vyšle speciální zvuk a poblázní všechny psy na celém světě. Ti napadnou své pány a skončí v útulku, ne-li hůř. Tváří v tvář této hrozbě se kočky a psi poprvé v dějinách spojí proti společnému nepříteli. Podaří se jim zachránit sebe a své milované lidi, před globální kočičí katastrofou?
Podprůměrné pokračování celkem průměrného filmu. První film jsem ve své době docela oceňoval, dnes jej však již nevyhledávám. Druhý film mě již nechal zcela chladným. Nejen, že záporák je nevýrazný a nudný. Nudný a nevýrazný je i hlavní hrdina. Tohle je prostě ten typ zbytečného pokračování ušitého horkou jehlou. Pokud to vidělo scénář, tak jen vzdáleně při průletu kolem psího útulku. Na počítačové efekty bylo zřejmě méně peněz, což odpovídá koncepci celého snímku i kvalitě hrajících herců. Jako kočky a psi tím pro mě definitivně končí. 45%
Boj mezi kočkami a psy byl, je a bude věčnou součástí tohoto světa. Prohnaná Kitty, zlá kočka bez chlupů, bývalá špiónka organizace MŇAU, ale zašla příliš daleko. Má v plánu uvést do provozu ďábelské zařízení, které pojmenovala Volání divočiny. To vyšle speciální zvuk a poblázní všechny psy na celém světě. Ti napadnou své pány a skončí v útulku, ne-li hůř. Tváří v tvář této hrozbě se kočky a psi snad poprvé v dějinách spojí proti společnému nepříteli. Podaří se jim zachránit sebe a své milované lidi, před globální kočičí katastrofou? Připravte se na akční komedii, ve které budou chlupy lítat!
Zažijete něco, co ještě žádný člověk neviděl“.
Lidé na celém světě zbožňují své zvířecí miláčky. A taky proč ne? Pevný starý
ovčák s hustou srstí, hebké a sladce vrnící kotě… a další obyčejná zvířátka, loajální a
milující, které netouží po ničem jiném než po vaší ochraně a podpoře.
Hloupí lidé! Hádejte ještě jednou.
„Tenhle obrázek domácí harmonie je jenom to, co máte vidět,“ říká režisér Brad
Peyton, který rád vysvětluje pozadí, na němž se odehrává jeho film „Jako kočky a psi:
Pomsta prohnané Kitty“.
Skutečnost je taková, že ty milé chlupaté koule válící se na pohovkách a ti legrační
chlupáčci honící své vlastní ocasy jsou ve skutečnosti pěšáky v obrovské podzemní síti
psích a kočičích skrytých agentů, průzkumníků a zabijáků. Hrdinové z obou stran barikády
riskují své životy, aby ochránili náš způsob života a zachovali rovnováhu mezi
nejoblíbenějšími lidskými čtyřnohými přáteli, mezi kočkami a psy.
Mezi životem, který známe, a mezi naprostým šílenstvím plným vytí je jen tenká
chlupatá čára.
„Jakmile se lidé jednou se svými mazlíčky ztotožní natolik, že poznají jejich
osobnosti, je jednoduché si začít představovat, co asi dělají, když zrovna nejsme poblíž,“
říká režisér Peyton. „Náš film jen rozvíjí tuto myšlenku, že zvířata mají tajné životy.
Samozřejmě jsme zašli hodně do extrému - zvířata používají raketové batohy a auta. Ale
tohle všechno vychází z přirozené zvědavosti zhmotněné v otázce, kterou si někdy urcitě
kladl každý z nás, a totiž: co asi ti naši miláčci dělají celý den, když nejsme doma. Právě
z tohoto důvodu jsou na internetu tak populární všechny ty různé klipy zachycující zvířata
ve chvílích, kdy jsou sama sebou,“ dodává.
Producent Andrew Lazar, který stál i za předchozím filmovým hitem na téma psích
tesáků a kočičích drápů nazvaném „Jako kočky a psi“ říká: „Myšlenka, že tahle zvířata žijí
přímo pod naším nosem tak neskutečně divoký tajný život, je naprosto neodolatelná.
Kočky a psi mohou zachránit svět, zatímco lidé jdou do práce, aniž by tušili, jak blízko
jsou naprosté katastrofě,“ směje se producent.
No a když tohle víte, tak se každodenní aktivity vašich mazlíčků hned jeví v jiném
světle.
Christina Applegate, která ve filmu propůjčila svůj hlas agentce tajné kočičí
organizace MŇAU Catherine, říká: „Ten jejich tajný svět plný high-tech technologií je
naprosto absurdní a fantastický a současně je ukázán jako něco naprosto normálního. Máte
pocit, jako kdyby všechny normální aktivity vašich zvířat - jako třeba vrnění nebo
cupování hradu mělo jediný smysl, a totiž odvést vaši pozornost od toho, co dělají
doopravdy,“ dodává herečka.
A co se doopravdy děje, není nic jiného než nekonečná válka mezi oběma druhy,
která začala již v době, kdy jejich dávní předkové poprvé rozdělali oheň v jeskyni. Jenže
tomuto schématu se teď vzepřela jedna zradivší agentka, která se rozhodla nejen zlomit
pouto mezi psy a lidmi a poštvat proti sobě navzájem své dávné kočičí přítelkyně, ale
dokonce se pokusí ovládnout celý svět, čímž ohrozí budoucnost všech tvorů na zemi, ať
dvounohých či čtyřnohých.
„V žádném případě nechceme ukazovat všechny naše kočičí kamarádky jako
špatné,“ říká producentka Polly Johnsen. „To jen tahle jedna kočka se tak nějak dostala
mimo. Výsledkem je, že se psi a kočky musejí spojit proti společnému nepříteli. V tom jim
také pomůže nová hrdinka Catherine, která jako první dokáže podat pracku na druhou
stranu barikády,“ dodává producentka.
„Řekli jsme si, že nastal čas, aby se psi a kočky spojili jako rovní s rovnými,“
Doplňuje producent Lazar.
Režisér Brad Peyton, který je dlouhodobým fanouškem Jamese Bonda, vidí
ve svém příběhu paralelu s klasickým schématem z dob studené války: „Bond a jeho MI-6
museli spolupracovat s Rusy v boji s arcizloduchem, který ohrožoval jedny jako druhé. To
sice neznamenalo, že by se Rusové a Angličané začali mít rádi, ale nějak spolecně
fungovat museli,“ vysvětluje režisér.
Režisérův obdiv k bondovkám se projevil i obsazením Rogera Moora jakožto hlasu
epizodní postavy šéfa kočičí tajné organizace MŇAU jménem Tab Lazenby - černobílého
kocoura se jménem, které je jedním z mnoha vtipů odkazujících pro dospělé diváky na jiné
filmy a popkulturu.
„Ve filmu máme všechno, co ve
správném akčním filmu má být: raketové batohy,
výbuchy, bojové scény, lety, další výbuchy,
tunely. Akorát že to všechno máme s mluvícími
zvířaty,“ směje se režisér.
Pokud jde o rozdíly mezi prvním filmem
a tímto, producent Andrew Lazar říká: „Nový film je ve všech ohledech větší: akce je
větší, scény jsou větší, je v něm více zvířat. Dozvíme se vše o velitelství tajné organizace
PES a dostaneme se i do konkurenční kočičí tajné agentury MŇAU. Větší scény umožnily
našim trenérům využít prostředí k získání sofistikovanějších hereckých výkonů od našich
zvířecích herců, což ve spojení s dalším rozvojem počítačové grafiky filmu dodalo
plynulejší akci,“ vysvětluje producent.
Některé akční scény na vás dokonce přímo vyskočí z plátna, protože byly zejména
pro dětské diváky natočeny 3D technologií. „Náš film je plný komických akčních scén, pro
které se 3D technologie vyloženě hodí a ještě jim dodává více na jejich vtipnosti,“ říká
Johnsen.
Nový film také přináší větší množství postav, tvořených cástečně nejoblíbenějšími
hrdiny minulého filmu a částečně novými hrdiny na obou stranách boje.
Producentka Polly Johnsen k velkému počtu postav říká: „Hledali jsme co nejvíce
rozdílných hlasů, které by odrážely osobnosti našich hrdinů a dostatečně je rozlišovaly.
V počátečních fázích natáčení, kdy jsme ještě neměli natočené pohyby zvířecích tlam, nám
naše hrdiny rozlišovaly jenom jejich hlasy. A chtěli jsme, aby si divák hned při prvním
slově řekl ‘tohle je bígl'”.
„Měli jsme štěstí, že jsme pracovali s tak skvělým týmem herců,“ říká režisér
Peyton. „I když u filmu tohoto typu herci nemají prakticky šanci pracovat společně, i tak se
jim do našeho filmu podařilo dodat nějakou zvláštní chemii, jako kdyby se jednalo
o opravdový herecký ansámbl,“ vysvětluje Peyton.
„Ten film je opravdu legrační,“ říká James Marsden, který ve filmu propůjčil svůj
hlas agentovi Diggsovi, německému ovčákovi s vůdcovskými sklony. „Ten film se nebere
příliš vážně, i když na druhou stranu jeho postavy se chovají tak, jako kdyby osud světa
byl vskutku v sázce. Psi používají sluchátka a počítačové klávesnice a házejí granáty, vše
je opravdové a právě to dělá film tak legrační. Čím více jsou naši hrdinové odhodlaní, tím
bláznivěji to působí,“ říká Marsden.
S tímto pohledem by se ale zřejmě neztotožnila Bette Midler, která svůj hlas
propůjčila prohnané Kitty, nejhrozivější a nejodhodlanější kočce od dob, kdy šílený pan
Tinkles dostal doživotí v Alcatrazu. „Ptali se mě, jestli se lidem bude ten film líbit proto,
že si myslí, že na ně jejich zvířecí miláčci mluví. Na to můžu říct jediné - nevím jak
ostatní, ale na mě zvíře mluvilo. Měla jsem Jack Russell teriérku a ta na mě mluvila
v celých větách.
Takže vzhůru do toho rachotu.
Dlouhý záběr: Diggs
„Slyšel jsem, že je jako neřízená střela, opravdu praštěný.”
Zatímco prohnaná Kitty usiluje o světovou nadvládu, odehrává se další drama
na ulicích San Franciska. Sanfranciský policejní pes Diggs se totiž zrovna chystá
k jednomu z dalších malérů, ke kterým při jeho službách dochází a které hrozí jeho
definitivním odesláním zpět do psí boudy.
James Marsden moc dobře
chápe, jak se příliš horlivému
německému ovčákovi daří ničit jeho
vlastní potenciál. „Jeho úmysly jsou
jenom ty nejlepší, ale nemá vůbec
žádný úsudek. Chce být sólovým
hrdinou, a tak se vždy žene dopředu a
následky jsou strašné. Sice je příjemný a schopný, ale chybí mu jakékoli sebeovládání. A
navíc i přes všechno to vnější sebevědomí o sobě dokonce začíná sám pochybovat, říká
Marsden.
„On sice ví, že všechno kazí, ale prostě si nedokáže pomoci,“ dodává Chris
O'Donnell, který ve filmu ztvárnil Diggsova soucitného lidského parťáka u policie Shana.
„Kdykoli spolu Shane a Diggs vyrazí do akce, Diggs vyrazí dřív, než k tomu dostane
povel. Shane ví, že se opravdu snaží, což oba frustruje ještě víc, protože pokaždé, když
dostanou nějaký těžší úkol, udělá jeho pes něco, čím se vše zhorší, a to často velmi
výrazně,“ říká herec.
Scéna začíná další společnou akcí Shana a Diggse. Prodavač ojetých aut Crazy
Carlito dostává svému jménu a zblázní se kvůli svým autům, která chce všechna vyhodit
do povětří. A Diggs zcela v rozporu s rozkazem náhle vyrazí a skočí mu na krk, což
způsobí, že vyděšený prodavač vyhodí detonátor směrem do vzduchu… a následky jsou
děsivé.
Paul Rodriguez, který ve filmu ztvárnil Crazy Carlita, říká: „Těsně předtím, než mě
pes má kousnout, jsem musel zavolat dubléra. Ten chudák se musel nechat kousnout a pak
jsem zas hned nastoupil já a dělal jsem, že jsem kousnutý. Samozřejmě že při tom měl
vycpávky, ale ten pes měl také zuby a jeho trenér ho povzbuzoval se slovy: ‘Jdi na něj, ať
to vypadá jako doopravdy!'“
Tenhle incident pochopitelně znamenal konec Diggsovy nadějné policejní kariéry.
Nešťastný Shane se sice ještě snažil svému bývalému parťákovi zajistit solidní důchod
ve vlastní boudeě, ale policejní velitelé nesouhlasili, protože Diggs je majetkem státu. A tak
ho místo toho zavřeli do klece.
No a na tomhle místě na úplném dně dostane Diggs druhou šanci, o které se většině
psů ani nezdá - a totiž nabídku od elitní agentury na ochranu psů jménem PES. Její
členové Diggse déle sledovali a zjistili, že má spoustu vlastností potřebných k tomu, aby
z něj byl dobrý agent, akorát že musí opustit svoji představu sólových akcí a musí se naučit
pracovat v týmu.
Nejlepší psi z PSA - Psí velitelství
„Do šesti ráno vyčenicháme víc než většina psů za celý den“
V podzemním velitelství tajné služby PES se odehrává den jako každý jiný - psi
sledují monitory, luští tajné kódy, vymýšlejí a testují nové vybavení, a podobně. S tím
vším se musí poprat i Diggs.
„Diggs je vlastně ve filmu očima a ušima diváka,“ říká producent Andrew Lazar.
„Sdílí divákův pohled, protože je stejně jako on poprvé zasvěcován do tajů tohoto místa,“
dodává producent.
Seznámíme se i s dalšími členy týmu - se šéfem Lou, s kutilem Peekem,
s veteránem Samem a s alfa agentem Butchem, který se jen neochotně stane Diggsovým
parťákem.
Lou, obrýlený bígl s hlasem
Neila Patricka Harrise, byl v prvním
filmu začínajícím agentem. „Teď je
z něj hrdý táta s vlastní rodinou a
současně jeden z vrchních velitelů,“
říká Harris. „Svoji práci bere velmi
vážně. Lou rozhoduje o tom, kdo se
vydá na jakou misi,“ vysvětluje Harris.
„Když vezmete roli jako je tahle, musíte potlačit své ego,“ pokračuje herec,
odkazuje nejen na ztvárnění psa, ale obecně na role, kde herec postavě propůjčuje pouze
svůj hlas. „Říkají vám totiž: ‘Můžeš to říct takhle?', ‘A takhle?' Nebo ‘Můžeš to říct jako
kdybys byl mladší?' ‘Starší?' Musíte vytvořit spoustu různých variant a být hodně
kreativní. Hlas Loua je nakonec hodně podobný mému, akorát je o něco oficiálnější a
formálnější,“ uzavírá herec.
Nick Nolte, který svůj hlas propůjčil anatolskému pasteveckému psu jménem
Butch, dodává: „Protože jde o lidský příběh představovaný psy, musíte o něm přemýšlet
jako lidé. Butch je tedy především policajt. Má rád staré pořádky. Diggs chce být hrdina,
což chtěl Butch asi zamlada taky, a tak ho toleruje, ale na druhou stranu se mu nechce
zaučovat nováčka,“ vysvětluje Nolte.
Ostatním kryje záda čínský chocholatý pes jménem Peek, který je známý svým
famózním čichem a současně je v agentuře technologickým a komunikačním expertem.
Podobně jako Q v bondovkách, má skoro na všechny situace nějakou věcičku. „Peek je
kouzelník,“ říká Joe Pantoliano, který si tuhle postavu zahrál už v prvním filmu. „Najdete
ho vždycky uprostřed laboratoře, kde vyvíjí věcičky, které pak psi používají v poli,“
vysvětluje herec.
„Je až neskutečné, jak sofistikovanou se technologie mluvících psů stala. Kdysi
jsem miloval sledovat televizní seriál s mluvícím koněm jménem ‘Mister Ed', kde kůň při
mluvení vypadal, jako kdyby zrovna žvýkal. Ušli jsme pořádný kus cesty“.
Svoji roli si zopakoval Michael Clarke Duncan, který svůj hlas již podruhé půjčil
silnému ovčákovi jménem Sam. Sam sice sotva vidí přes dlouhé chlupy, které má pres oči
a díky kterým ho kočičí nepřátelé často podceňují, jenže tenhle agent veterán má tak
vynikající sluch, že slyší zvuk jemných drápků na kilometry daleko.
„Mám kočku a tři psy, takže něco podobného se zřejmě odehrává i v mém domě,“
říká Duncan o pokračujícím boji Sama a jeho družiny proti jejich celoživotním nepřátelům.
Jenže to se má změnit s tím, jak prohnaná Kitty začne realizovat svůj ďábelský plán.
<>Obrázek nenalezen<>
Hrozba: Prohnaná Kitty
„Doba psa jako nejlepšího přítele člověka skončila. Během 48 hodin začne volání
divočiny.”
„Podle mého názoru Kitty není nepochopená, ona je proste zlá,“ říká Bette Midler.
„Já osobně jí zbožňuju. Je úžasná. Hrát zloduchy je nejlepší, jsou vždycky ti nejschopnější
a nejšílenější. Například u Kitty máte nádhernou kombinaci zla a naprosté trapnosti, což je
neodolatelné,“ dodává Bette Midler.
Kitty byla dříve agentkou
kočičí tajné služby MŇAU, ale pak se
změnila poté, co přišla o všechnu srst
v kádi s depilačním roztokem, do
kterého spadla v kosmetické
laboratoři na útěku před psími
strážemi. Kitty po této katastrofě
skončila na ulici, protože jí její páníčkové nepoznali. Z Kitty se tak stala zahořklá kočka,
která touží po pomstě ve velkém.
Vymýšlení Kittiny intonace a typických hlasových projevů byl složitý proces
založený na jejím vzhledu i na pozadí příběhu, vysvětluje Bette Midler. „Nejdřív začnete
se skečem. Skeč se postupem času stane živějším a živějším, až před sebou najednou máte
celou postavu, která vám vlastně sama řekne, jak by její hlas měl znít. Kitty má obrovské
oči velmi ostré zuby. Vypadá rafinovaně, takže jsem se snažila, aby zněla jako dobře
živená kočka se zlou povahou. Je to bývalá hvězda, která svoji hvězdnou povahu ztratila,
takže je zahořklá a touží, jak ostatně napovídá i název filmů, po pomstě,“ dodává.
„Základem bylo pojmout tuhle roli legračně,“ pokračuje herečka. „Kitty se často
chová praštěně a mluví zmateně, protože přemýšlí rychleji, než mluví,“ říká Midler.
Ovládnutí celého světa se samozřejmě nedá stihnout za jediný den. Vyžaduje to
poměrně značné plánování a jedno či dvě zlověstná oznámení tohoto záměru. Také k tomu
potřebujete bezpečné místo na přípravu. Kittina skrýš se nachází u lidské bačkory Chucka
Velikého, jehož nadšení pro vlastní povolání by mohlo soutěžit snad jen s jeho závratnou
neschopností.
Jack McBrayer, který ve filmu představuje Chucka, o své postavě říká: „Není
zrovna tím největším bojovníkem. V nikdy nekončícím boji mezi kočkami a psy je Chuck
jen jednou z překážek. Je pravda, že se postaví Kitty do cesty a že se jí dokonce snaží
uzpůsobit k obrazu svému, přičemž jí dokonce vnucuje ty nejtrapnější kostýmy,“ říká
herec.
Takové ponížení pak ještě zvyšuje odhodlání pomstít se Chuckovi a všem lidem,
jakmile se jí podaří ovládnout planetu.
<>Obrázek nenalezen<>
Strategie… a tajná zbraň: Pan Tinkles
„Poslední pták, který stál tak blízko mě… jeho společnost jsem si užil společně s troškou
Whiskas a s miskou dobrého mléka“.
Tváří v tvář hrozbě takového zla musejí psi a kočky spojit svoje síly. A tak se musí
rodící se partnerství Butche a Diggse rozrůst ještě o agentku tajné služby MŇAU
Catherine, která statečně dá všanc všech svých devět životů, aby pomohla porazit Kitty.
Christina Applegate popisuje nelehké spojenectví a říká: „Catherine je silná, chytrá
a nebojácná kočka, vychovaná v obvyklé nenávisti ke psům, která je nicméně ochotná se
změnit a tuhle šanci využít. A tak psi a kočky bojují na jedné straně proti společnému
nepříteli, i když si pořád dávají jeden před druhým velký pozor,“ vysvětluje herečka.
Scénáristé Ron J. Friedman a Steve Bencich puvodně zamýšleli dát příběhu
poněkud jinou dynamiku, ale nakonec se jim líbilo, že se příběh vyvinul jiným směrem.
„Půuvodně jsme chtěli natočit film s typickou dvojicí policajtů složenou ze starého mazáka
Butche a nováčka Diggse. Ale postupem času jsme se rozhodli, že k nim přidáme i kočku a
že příběhu dodáme rozměr týmové práce,“ vysvětluje Bencich.
Těžko uvěřitelná výsadková jednotka složená z více druhů zvířat se brzo promění
z tria na kvartet, když se k ní přidá družný holub jménem Seamus, jenž mluví hlasem Katta
Williamse. Seamusovi se díky pohledu z ptačí perspektivy podařilo získat informace o
tajné technologii, kterou chce použít prohnaná Kitty, a tak Kitty vypíše odměnu za jeho
likvidaci. Aby se tomu zabránilo, dostane se Seamus do svého druhu ochranné vazby a
stane se v podstatě dalším členem týmu.
A bude Seamus mluvit? Ale jistě. Jen ho zkuste umlčet.
Jenže i přes holubem ukradené
technologie a zapojení nejlepších
agentů se vedení tajných služeb
MŇAU a PES obává, že to vše
nemusí stačit. A tak aby se jim
podařilo proniknout do Kittiny
zvrácené mysli, musí se jim podařit
získat někoho podobně zvráceného - a tak se obrátí na pana Tinklese, který si odpykává
svůj doživotní trest v psím Alcatrazu.
Zuřivého kocoura ve filmu znovu namluvil Sean Hayes, který byl sám překvapený,
jak jednoduché bylo vrátit se zpátky k postavě, kterou tolik proslavil v prvním filmu „Jako
kočky a psi“. „Ten hlas se nedal zapomenout ani na minutu,“ říká Hayes. „Ze zvědavosti
jsem se podíval na YouTube, abych zjistil, jestli tam jsou nějaká videa s panem Tinklesem.
A hned jsem zjistil, že jsou, a nejen původní videa, ale i některé domácí předělávky. Je to
skvělé,“ dodává herec.
Hayes se také hned ztotožnil s parodií „Mlčení jehňátek,“ kterou scénáristé
vymysleli pro dramatické znovuuvedení pana Tinklese na scénu. „Nakonec jsme to pojali
se vším všudy, včetně masky na obličeji a svěrací kazajky. Hannibal Lecter je prostě
největší filmový zloduch všech dob, takže kdykoli ho máte možnost parodovat, je to velká
legrace. Samozřejmě představa koček spolupracujících úzce se psi je něco, co jeho mozek
nedokáže dost dobře zpracovat, a tak je to jedna z věcí, které by rád dal do pořádku, pokud
by se mu někdy podařilo uprchnout,“ vysvětluje herec.
Ale i tak Tinkles představuje pro jeho tým důležitou pomoc… pokud si ovšem
s jeho členy pouze nehraje.
Zvířata, animatronika a počítačová animace
„Když jsem řekl ‘Zavrť ocasem', následovala otázka ‘Jak moc?'“
Kromě holuba Seamuse a Kittiny hrůzostrašné pomocnice jménem Paws byly
všechny hlavní čtyřnohé postavy ve filmu ztvárněny skutečnými zvířaty, samozřejmě
s pomocí jejích animatronických dvojníkuů a počítačové animace. „Diváci by neměli
poznat, co je skutečné a co není,“ říká Andrew Lazar. „Samozřejmě je velkou výhodou, že
technologie obrovsky pokročila od doby, kdy jsme před deseti lety dělali první film ‘Jako
kočky a psi',“ dodává.
„Každý záběr je komplexní a má celou řadu vrstev, takže práce jsme měli ažaž,“
popisuje režisér Peyton jednu z největších výzev filmu. „To ale samozřejmě také
znamenalo, že jsem měl více prostoru pro to si hrát,“ dodává.
I když sám o sobě často říká, že nemá dostatek trpělivosti, režisérovo odhodlání
spolu s jeho nezměrnými zkušenostmi s klasickou animací napovídají něco jiného. Tyto
zkušenosti se totiž poměrně nečekaně ukázaly být výhodou i pro jeho první natáčení se
zvířaty, protože animace byl začátek celé tvorby filmu. „Animace vás naučí přemýšlet
o všech aspektech určité scény způsobem, který vás při natáčení se živými lidmi
nenapadne. Tak třeba živí lidé si jsou vědomi úrovně pohledu, motivace svých postav, a
podobně, zatímco za kreslené postavy - a jak jsem se nově naučil, i za zvířata - musí tohle
všechno dělat tvůrci filmu,“ dodává.
„Odměna za tento přístup je nicméně obrovská,“ dodává, a to zejména proto, že
celá řada hvězd i vedlejších postav jeho filmu jsou bývalí obyvatelé zvířecích útulků, které
režisér a renomovaný trenér zvířat Boone Narr objevili. Mezi hrdiny, které Narr adoptoval
a vycvičil pro film, patří černobílý kocour, který ve filmu ztvárnil Taba Lazenbyho, dále
ovčák v roli Diggse, dva ovčáci alternující v roli Sama, a čtyři velmi přítulné šedé kočky
neznámého původu, které se střídaly v roli Catherine poté, co byly nalezeny v jedné kleci
na kočičí výstavě v jižní Kalifornii.
„Fascinovalo mě, jak dobře je možné vést při natáčení kočky,“ říká režisér Peyton.
„Kdybych já dal svoji kočku na vodítko, tak na mě bude jenom koukat. Boonovy kočky
chodí na vodítku, na povel se zastaví, a jdou na svá místa. Původně jsem se docela obával,
co od koček můžu čekat. Ale Boone mi řekl: ‘Kočka dokáže úplně to samé, jako pes.' Já si
na to říkal: ‘To určitě.' Jenže je to naprostá pravda.“
„Další velké překvapení pro mě bylo
vidět, jak byl jeden z psů představujících
Biggse zklamaný vždycky ve chvíli, kdy se
udělala přestávka v natáčení,“ popisuje další
postřehy z natáčení Johnsen. „Jakmile jsme ho
nevolali na plac, vypadal vyloženě smutně,“
dodává.
Narr a jeho tým pro film vycvičili zhruba 100 zvířat, a to pod bedlivým dohledem
Americké ligy na ochranu zvířat a při dodržování pravidel, které jeho společnost Boone's
Animals for Hollywood pomáhala vytvářet.
Chris O'Donnell, jehož hrdina sdílí scény s Diggsem, připomíná staré pořekadlo, že
se nikdy nemá pracovat s dětmi nebo se zvířaty, se slovy: „Můj první záběr byl s dítětem
i se psem. Pes ve scéně přijde ke kolébce, přikryje dítě a odejde a já musím jen říct jednu
větu. A tak si říkám: ‘Pes je skvělý', ‘Dítě je skvělé', takže jestliže se mi ten záběr
nepodaří napoprvé, budu za blázna. Byl jsem docela pod tlakem!“
Tvůrce animatronických triků Dave Barclay, který se podílel již na filmu „Jako
kočky a psi,“ považuje výtvory své práce za dubléry zvířecích herců, díky kterým je možné
natočit i to, co je pro živá zvířata fyzicky nemožné. O loutce hrdiny Diggse tak říká:
„Loutka měla pod hrudníkem otvor, takže jsem mohl ležet na zemi a prostrčit ruku až do
její hlavy. Dokonce i v hlavě byly drátky ovládané loutkáři, kteří tak sice byli v záběru, ale
později je odstranil náš digitální tým,“ vysvětluje Barclay.
Asi nejkomplexnějším výtvorem Dava Barclayho byla loutka pana Tinklese, kterou
Barclay nazval „nejsofistikovanější animatronickou kočkou všech dob“. Barclay zde použil
jím vynalezenou technologii nazvanou Outabody System, skládající se až z 80 dovnitř
vložených vodičů a 76 kabelů spojujících obličej loutky s počítačovou klávesnicí
umožňujících ovládaní výrazu loutky loutkařem prostřednictvím rukavice. Práci loutkaře
Barclay přirovnává ke hře na hudební nástroj.
Paws, monstrum s kovovými zuby vymodelované jako mainská mývalí kočka, je
jediné filmové zvíře vytvořené čistě animatronicky. Jeho animace je výsledkem práce
celkem pěti loutkařů.
Jediný další hlavní hrdina, který neměl svého živého představitele, je upovídaný
holub Seamus. „Ten byl vytvořen čistě počítačově z důvodu, že šlo o skvělého malého
hrdinu dělajícího věci, které jednoduše holubi dělat nemohou,“ vysvětluje supervizor
vizuálních efektů Randy Starr.
„V prvním filmu jsme měli scény, ve kterých jsme postavy vytvořili
prostřednictvím počítačové grafiky, protože dělaly něco zvláštního, jako třeba bojová
umění. Nový film má těchto scén ještě víc, je akčnější,“ dodává Starr.
Další změnou v novém filmu
je i počet zvířat vyskytujících se
současně v jedné scéně. Protože
každé zvíře má svého trenéra a svůj
specifický úkol v každé scéně, nesmí
docházet k jakémukoli rozptylování.
Natáčení davových scén
s frenetickými aktivitami, jaké
probíhají třeba ve velitelství tajné
služby PES, by bylo skoro nemožné. A tak se filmaři rozhodli natáčet jednotlivá zvířata
pro určitou scénu každé zvlášť nebo po dvou a závěry poté následně spojit do jednoho.
„Pokud v jedné scéně vidíte 20 nebo 30 psů, mohl záběr vzniknout spojením až 20 či 30
filmových pásů,“ vysvětluje Starr. „Tak třeba v úvodním záběru velitelství tajné služby
PES jsme měli celkem 53 různých kusů filmu, které jsem později v počítači spojil do
jednoho,“ dodává.
„Kameru jsme nastavili tak, že opakovala pořád dokola jeden a ten samý záběr,“
vysvětluje kameraman Steven Poster. „Nejdřív jsme natočili scénu s hlavními dvěma psími
hrdiny a pak jsme do volných míst postupně vkládali další a další psí postavy. Natočit
jeden záběr nám tak zabralo třeba celý den, ale stálo to za to, protože díky tomu se nám
podařilo vytvořit záběr scény plných psů dělajících na různých místech různé věci,“říká
kameraman.
Pokud to bylo jen trochu možné, Poster pracoval na dálku nebo z jeřábu, jednak
aby ušetřil místo a jednak aby nenarušoval soustředění psů a jejich trenérů.
<>Obrázek nenalezen<>
Design zvířecího světa
„Tam, kde sako s knoflíky opravdu znamená sako s knoflíky“.
Brad Peyton a autor scény Rusty Smith se shodli, že velitelství agentury PES musí
zahrnovat velkou centrální plochu, která na první pohled ohromí diváky svoji hloubkou a
energií. „Většina scény se nachází v jedné velké dále rozdělené části začínající hned za
přístavem raketových aut,“ říká autor scény Smith.
Když Diggs poprvé dorazí s Butchem na místo, široký záběr pojme současně
tělocvičnu, ve které psi trénují na šlapacích strojích, a koupelnu tvořenou požárními
hydranty. Po otočení kamery spatříme laboratoř a nad ní kancelář Loua. Smith popisuje
dekorace plné monitoru ve stylu americké vzdušné obrany: „Trochu retro a trochu odkazu
na špionážní filmy současně se spoustou drobného originálního nábytku“.
S vědomím toho, jak kočky zbožňují malé chráněné skrývačky, Smith vytvořil i
velení kočičí tajné organizace MŇAU, jehož design byl inspirován designem oblíbených
kočičích domečků. To samozřejmě bylo obzvláště složité už jen kvůli velikosti a
sférickému tvaru. „Při práci na téhle scéně se každý musel trochu přikrčit,“ směje se Smith.
Současně bylo nutné zachovat dostatek přístupů pro loutkáře kdekoli to jen šlo.
Tvůrci filmu si obzvláště užili vymýšlení kreativních nápadů, díky kterým bylo obě
scény možné zaplnit předměty jako prodejní automaty nebo klávesnice uzpůsobené
potřebám psů a koček.
Před natáčením jedné z nejnáročnějších scén pana Tinklese ve vězení vzal Smith
režiséra Brada Peytona a scénáristy do Alcatrazu, aby tam získali pocit o jeho členění a
atmosféře. Protože natáčení je v Alcatrazu zakázané, natočili filmaři exteriéry v Riverview
nedaleko kanadského Vancouveru, které posloužilo jako náhrada zdí pevnosti zvenku.
Interiér pevnosti pak byl natáčen ve studiu.
Co se týče kostýmů, i zde stáli filmaři před prací podobnou jako u každého jiného
filmu, až na to, že hlavními hrdiny byli psi a kočky. Čtyřnohé hvězdy tak byly vybaveny
celou řadou kostýmů, počínaje tričky či kravatami až po laboratorní obleky či
motocyklistické vesty. Autor kostýmu Tish Monagan říká: „Škála kostýmu byla úžasná,
počínaje seriózními obleky businessmanu až po šílené kostýmy Prohnané Kitty či
miniaturního Hannibala Lectera“.
Protože všichni měli zájem o zachování co největšího pohodlí pro zvířata, radil se
Monaghan s jejich trenéry a následně použil co nejvíce měkkých a pružných látek. „Chtěli
jsme, aby jejich osobnosti zářily skrz jejich oblečení a ne naopak, aby jejich kostýmy jejich
osobnosti ubíjely,“ vysvětluje Monaghan.
Kdekoli ve filmu uvidíme svět, ve kterém mohou kočky a psi být sami sebou a kde
mohou odhodit své mazlíčkovské masky, snažil se Peyton, aby jejich svět vypadal tak,
jako by si ho navrhli a vybudovali sami. Pokud naopak jsou v našem světě, musejí se
přizpůsobit lidským měřítkům a očekáváním, byt samozřejmě s výhradou, že se toho děje
podstatně víc, než o čem víme s našimi omezenými smysly a perspektivou.
„Naším novým filmem jsme chtěli prohloubit mytologii vytvořenou poprvé
v prvním filmu ‘Jako kočky a psi' o světě agentů a intrik a dramat odehrávajících se mezi
mazlíčky, kterým tak věříme, v době, kdy si myslíme, že si zdřímli,“ říká režisér. „Ale není
nutné vidět první díl, abyste u našeho filmu byli v obraze. Film ‘Jako kočky a psi: Pomsta
prohnané Kitty' obstojí jako dobrodružný film i sám o sobě.
Jak Andrew Lazar říká: „Film lze také vykládat jako impuls těm, kdo sdílejí své
životy s kočkami a psy, aby se ještě jednou zamysleli nad tím, co jejich mazlíčci dělají
v době, kdy páníček není nablízku“.