Claire kdysi pracovala v CIA, Ray zase v MI6. Místo ochrany bezpečnosti státu se vrhli do světa průmyslové špionáže, kde žádný trik není dost podlý. Jejich cílem je využít nepřátelství mezi dvěma korporacemi, objevit tajemství té druhé a zapříčinit její pád. Claire se nechá zaměstnat v kosmetické firmě Howarda Tullyho a Ray začne pracovat pro jeho největší konkurenci Dicka Garsika. Vzájemný vztah Claire i Raye je ozvláštněn tím, že by si mohli důvěřovat, ale jejich profesní zkušenost jim velí nikomu nevěřit. Postupem času si nikdo není jistý svou pozicí, každý se snaží obelstít toho druhého. Nakonec oba zjistí, že jejich misi ohrožuje jediná věc, a tou je rodící se láska.
No nebavilo ma to, a divak si nesmie ani odskocit na haj**, lebo sa potom uz nedostane naspat do deja. 10 %
Dannyho parťáci potkávají pana a paní Smithovy. Tony Gilroy, režisér ceněného snímku Michael Clayton, natočil chytrý film, ve kterém má každý rafinovaný plán, nikdo nehraje fér a jehož divák nesmí uvěřit ani závěrečným titulkům. A celé se to halí do aktraktivního hávu romantické komedie, jíž dominuje herecká dvojice snů - britský elegán Clive Owen a oscarová Julia Roberts. Oba hlavní hrdiny dříve živily tajné služby, Claire pracovala pro CIA a Ray pro britskou MI6. Tahat z ohně horké kaštany za neschopné politiky je ale po letech omrzelo a vrhli se do mnohem výdělečnějšího světa průmyslové špionáže. Jejich cílem je využít nepřátelství mezi dvěma korporacemi a ukrást recept na výrobu produktu, který tomu, kdo ho jako první donese na patentový úřad, přinese pohádkové bohatství. Každý se proto nechá zaměstnat v jedné z firem a společně spřádají plán. Jejich nové šéfy není třeba litovat. Howard Tully je bezohledný magnát, který jde za úspěchem přes mrtvoly, Dick Garsik je pro změnu šílený excentrik, jenž se drží na výsluní šílenými kousky, často ležícími za hranicí zákona. Přes bohaté zkušenosti z tajných služeb jsou pro Raye s Claire velmi mocnými soupeři. Navíc se objevil ještě jeden nepřítel, se kterým nepočítali: Láska. Vzbouřené hormony způsobily, že k sobě najednou mají mnohem blíž, ale zároveň jeden druhému nevěří ani slovo, což je v situaci, kdy mají spolupracovat, poměrně prekérní. Oba dva straší tatáž otázka: Miluje mě, nebo je tohle všechno jen součást plánu?
Tajnosti a lži:
Dvojí hra je vymyšlena
Po úspěšném debutu z roku 2007 Michael Clayton se režisér a scénárista Tony Gilroy rozhodl vrátit do prostředí špinavých triků velkých společností, tentokrát ale s dávkou romantiky. Vymyslel příběh plný akce a zvratů, založený na krvavém závodu mezi dvěma farmaceutickými titány, kteří soupeří, aby předehnaly toho druhého a byly první, kdo dodá zázračný výrobek na trh. Jádrem příběhu je nicméně citový boj láskou zkoušených, ale odhodlaných milenců, kteří se ocitnou na opačných stranách válečného pole.... nebo tak to alespoň vypadá.
Nápad pro film má svůj původ v Gilroyově fascinaci intrikami průmyslové špionáže. Díky rokům zkoumání pro scénáře k sérii o agentu Bournovi se seznámil s několika lidmi z oboru špionáže, z nichž mnoho odešlo do soukromého sektoru.
Gilroy napsal svěží scénář ze světa utajených špiónů, který kombinuje prvky lehké komedie s zápletkami klasické detektivky.
Gilroy odhaluje výsledky svých výzkumů, “Statistiky o průmyslových krádeží uvádějí něco mezi 50 až 100 miliardami dolarů každý rok. Neexistuje jediná velká společnost, která by neměla svoje tajné služby s určitou formou obranného nebo útočného sbírání informací, jednoduše se tom oddělení říká špionážní jednotky.”
Režisér natočil bezcitný souboj mezi dvěma průmyslovými giganty, kde se špióni v zásadě snaží své zaměstnavatele podvést. Vytvořil spletitou síť podvodů mezi soupeřícími magnáty a dosadil do ní agenty, jejichž láska je stejně složitá a riskantní jako úkol samotný.
Utajený milostný pár tvoří bývalá agentka CIA Claire Stenwick a někdejší člen britské tajné služby MI6 Ray Koval. Gilroy podrhuje skutečnost, že jejich osobní pletky jim komplikují práci a neustálé, všudypřítomné klamy ztěžují poznání, jak na tom jejich vztah vlastně je. Režisér říká: “Ti dva nikdy nemluví pravdu. Hrajou si spolu, takže nikdy nic není tak, jako to vypadá.”
S Claire a Rayem se setkáváme v návratech do minulosti, které mapují jejich dosavadní vztah - nejdříve jejich první setkání v Dubaji v roce 2003 přes různé klamy a machinace k největší akci v současné době na Manhattanu. Když si režisér špionážní pár vymýšlel, vkrádala se mu dokola do hlavy otázka: “Jak se milují škorpióni?” “Říkal jsem si, co se stane, když se do sebe zamilují dva profesionální lháři. Nemají to jednoduché, nikdo jim nepomůže jejich trable vyřešit, neboť jsou zvláštní, specifický “druh”.”
Při prvním setkání je tehdejší agent MI6 Ray pro agentku CIA Claire snadným cílem. Na party v Dubaji ho svede, omámí a potom z jeho pokoje ukradne tajné kódy Egyptské vzdušné obrany. Producentka Jennifer Fox k tomuto úvodu dodává: “Když Claire odchází, má Ray na tváři dvojaký úsměv. Je tou ženou úplně pohlcen a zároveň neuvěřitelně frustrovaný. Rozhodne se ji najít. Znovu se potkají v Římě, stráví spolu romantický víkend, rozhodnou se pracovat spolu, opustí státní služby a nechají se najmout soukromými společnostmi, aby vydělali takový balík peněz, který jim umožní být spolu.”
Gilroy dodává: “Po Dubaji se několik let nevidí a jejich cesty se za velmi neobvyklých okolností rozejdou. Celý film je o rozhodování, jestli jsou skutečně zamilovaní, jestli si můžou důvěřovat a jestli se jim v této špionážní válce podaří zbohatnout.”
Kromě agentů vymyslel Gilroy postavy Howarda Tullyho (šéfa společnosti Burkett & Randle) a Dicka Garsika (šéga Omnikromu), dva titány farmaceutického světa, jejichž ambice a vzájemná zášť jsou propojeny jejich egy. “Dlouhodobý svár Tyllyho a Garsika je motorem všeho, co se v příběhu stane. Je to jako studená válka, která se místo mezi dvěma zeměmi odehrává mezi nadnárodními společnostmi na Park Avenue na Manhattanu…ale se stejnou hořkostí a spletitostí.”
Gilroy si byl vědom, že aby byl film důvěryhodný, musely se postavy chovat, jako kdyby opravdu bojovaly ve studené válce. “Potřebovali jsme něco, co chtějí všichni a kvůli čemu byli ochotni riskovat - něco jako peněžní svatý grál.” Vymysleli proto vzácný lék.
Producentka Foxová souhlasí s názory režiséra. “Jednou ze silných Tonyho stránek jsou výrazné, chytré a dynamické postavy. Přesně takoví jsou Claire a Ray. Stejnou hru jako spolu hrají oni dva, s diváky hraje režisér - překvapení schovává až do poslední chvíle.”
Hlavní postavy jsou milenci, kteří nedokážou upřímně mluvit o ničem a vůbec ne o svých citech. Režisér chtěl najít představitele, kteří budou soupeřiví rivalové a romantičtí blázni zároveň. Julia Roberts a Clive Owen vytvořili perfektní pár.
Julia Roberts hraje Claire Stenwick, asistentku v Burkett & Randle, tajně donášející na Omnikrom. Clive Owen je Ray Koval, který v současné době pracuje jako úředník a Claiřin pracovní kontakt v Omnikromu.
Producentka Foxová k nové filmové dvojice říká, “Dvojí hra má v sobě kouzlo starých klasických filmů, v jejichž centru vždy stál hvězdný, okouzlující herecký pár. Mezi Julií a Clivem je chemie, kterou nedokáží vytvořit žádné kostýmy, scény ani lokace.”
Julia Roberts se v posledních letech věnovala především své rodině a hrála jen příležitostně ve vedlejších rolích. Dvojí hra znamená její dlouho očekávaný návrat v titulní roli. Kromě vlastní postavy ji na filmu lákala možnost pracovat znovu s Clivem Owenem, se kterým hrála v dramatu Closer. “Nejdřív mě požádal Clive, abych v tom filmu hrála a až potom mi Tony poslal scénář. Byla jsem polichocena, že mi tu roli nabídli, protože Claire není ani moc sympatická ani důvěryhodná. Když jde ale do tuhého, ukáže moc zajímavým způsobem své pravé já.” Role Claire je výraznou odchylkou od jejích dosavadních rolí.
Herečka nešetří chválou na svého filmového partnera a dlouhodobého kamaráda: “Clive je jednoznačně vůdčí typ. V téhle roli je úžasný, strašně se mi líbilo, jak hrál, že si neví rady co dál. Užila jsem si každý okamžik, kdy jsme spolu natáčeli. Vždycky přišel připravený a s chutí do dalších scén. Měli jsme společný cíl: udělat dobrý film a užít si při tom zábavy.”
Od letošní novinky International přes thrillery jako Spojenec a Bourneova identita, se Clive Owen dostal k rolím točícím se kolem podezírání a krádeží. K Dvojí hře se dostal díky kamarádství s dalším hereckým partnerem Julie Roberts - Georgem Clooneym. Ten ho představil režisérovi svého snímku Michael Clayton a doporuřil ho pro roli agenta Raye Kovala. “Roli pro Cliva jsem psal už v prvním díle o agentu Bourneovi, ale osobně jsem se s ním nesetkal,” říká Gilroy. “Jeho práci jsem ale sledoval, připadal mi dokonalý. Když mi ho George představil, rozhodl jsem se pro něj hned na místě.”
Po přečtení scénáře muž, který má prý šarm a charisma Caryho Granta, okamžitě zavolal svému agentovi s tím, že toto je přesně ono. “Měl jsem silný, instinktivní pocit, že je to pro mne to pravé. Scénář mi přišel bezchybný.”
“Jedno z největších lákadel pro mne byla možnost vést ty dialogy právě s Julií. Jsou tak dobře napsané, že na ně ani nemusíte myslet. Je to, jako když sedíte v pohodlném autě, řídíte a o nic jiného se nemusíte starat, protože všechno funguje tak, jak má. Tony píše skvělé dialogy. Mají bezvadný rytmus a jsou naprosto přirozené. Přesně víte, co po vás chce. To, že režisér je zároveň scénárista, je pro herce moc příjemné, když je potřeba, dokáže vám hned vysvětlit, co měl na mysli, když to psal.”
“Kolem a kolem ten scénář je velmi vtipný, zábavný, napínavý a neobvyklý,” pokračuje představitel hlavní role.
Dvojí hra začíná scénou, ve které zaměstnavatelé špiónů závodí na mokré letištní dráze, připraveni vymlátit ze sebe duši. Do role Howarda Tullyho, klidného, ale pomstychtivého šéfa průmyslového gigantu Burkett & Randle, byl obsazen zkušený britský herec Tom Wilkinson. Jeho spolupráce s režisérem Gilroyem na filmu Michael Clayton mu přinesla oscarovou nominaci. Do role jeho protivníka, ředitele společnosti Omnikrom - ¬Dicka Garsika - byl obsazen jeho kolega ze seriálu John Adams, herec Paul Giamatti.
Zkoušení, vzhled a lokace
Zkoušení
Aby byli herci schopni ustát tempo dialogů, tak jak byly napsané, strávil režisér Gilroy s hlavními představiteli týden navíc, aby se mohli na role dostatečně připravit. Jejich postavy se na vytyčený úkol připravovaly roky, a proto i oni pilovali každý detail. Tito špióni udělají cokoliv, aby ani na chvíli neriskovali ztrátu 40 miliónů dolarů.
Vzhled
Gilroy měl jasnou představu, jakou podobu a firemní kulturu budou obě obří korporace mít. Burkett & Randle působí jako “čistá” a seriózní společnost, její špionážní agentura je utajena v podzemí, kde se to hemží aktivitami a výzvědným systémem jako v mraveništi. Jejich pracoviště je postaveno tak, aby vypadalo jako vědecký bunkr. Pro tým včetně loga společnosti byla vybraná modrá barva.
Na druhou stranu výzvědná jednotka Omnikromu je jako namíchaná koláž všeho možného. Jejich vlajkovou barvou, která vévodí i logu, je červená.
Lokace
Obě korporace sídlí v rodném městě režiséra, tj. v New Yorku, zatímco vzpomínky na tajné schůzky Claire a Raye jsou zasazeny do světových měst, chronologicky seřazené od Dubaje, přes Řím, Londýn, Miami, Cleveland a Curych. Hlavní natáčení probíhalo na Manhattanu, týden se točilo na Bahamách a týden v Římě.
Filmování v New Yorku bylo podle režiséra a kameramana Thompsona pro film zásadní. “Měli jsme možnost filmovat v několika budovách, které jsou newyorskými dominantami. Byli jsme například na střechách MetLife a Rockefellerova centra, abychom měli záběry celého města. Ve filmu se objeví záběry z nádraží Grand Central, obchodního centra Lord & Taylor, Páté avenue, Central parku, budovy banky Chase Manhattan a Citicorp, Lever House nebo Seagram Building…to jsou nejkrásnější budovy, které ve městě máme a my je máme ve filmu.”
Jednou z nejobtížnějších scén byla na nádraží Grand Central Station, kde se Ray snaží chytit Claire. Pro úspěšné natočení byla nutná spolupráce s dopravním podnikem a newyorskou policií. “Na nádraží jsme měli necelých pět hodin, abychom natočili složitou scénu se stovkami lidí v komparsu. Abychom to stihli, než se nádraží zaplní tisíci cestujícími, museli jsme začít natáčet v neděli ve čtyři ráno.”
Interiéry hotelů v Londýně, Římě a Dubaji byly natočeny také v New Yorku, exteriéry natočila v těchto městech pomocná jednotka.
Řím bylo poslední místo, kde se natáčelo. Zde se - ve flashbacku - po třech letech od prvního setkání naši hrdinové znovu setkají. Jak režisér říká, získat povolení natáčet v historickém centru Říma, v okolí Panteonu, stálo italskou produkci měsíce vyjednávání se státními institucemi.
Kostýmy
Držitel dvou Oscarů, tvůrce kostýmů Albert Wolsky měl za úkol vytvořit pomocí kostýmů vizuální podobu hlavních postav. “Filmy ze současnosti jsou z několika důvodů mnohem obtížnější než filmy z minulosti,” vysvětluje. “Mým úkolem je vyprávět příběh a mým pomocníkem k tomu jsou kostýmy. Dříve bylo jednoduché odhadnout, co jste zač, z jaké společnosti pocházíte a k jaké skupině patříte. Dnes je v tom zmatek. Nedokážete říct, kdo je chudý a kdo bohatý. Už nedokážu ani říct, kdo je dobře oblečený.”
Od nezapomenutelné chůze na Rodeo Drive v Pretty Woman, Julia Roberts ukázala, že má vytříbený vkus. S Albertem Wolskym spolupracovala na mnoha filmech jako Případ Pelikán, Nevěsta na útěku nebo Soukromá válka Charlieho Wilsona, takže díky letům zkušeností Wolsky přesně věděl, co bude Julii Roberts jako špičkové špiónce sedět. Díky němu agentka Claire vypadá fantasticky a pohled na ní bere divákům dech.
Wolsky popisuje, jak vytvořil klasický vzhled, který si režisér a producenti pro hlavní postavy přáli: “Tony chtěl, aby měl film šmrc a byl sexy, ale zároveň jsme nemohli Julii Roberts nechat celý film běhat ve večerních šatech. Od začátku jsem ji viděl v lodičkách s mimořádně vysokými podpatky, díky čemuž je ve filmu velmi sexy.”