Je to místo, kde jsou zvláštní formy života, hory ze zlata, životu nebezpečné sopky a nejedno pozoruhodné tajemství. Nový nevlastní Sheanův otec Hank není schopen syna zadržet a tak se s ním raději vydá na společnou výpravu. Společně s pilotem helikoptéry a jeho krásnou a rozhodnou dcerou, se vydají hledat tajuplný ostrov. Zachránit opuštěné obyvatele a také uniknout seizmickým vlnám, které tlačí ostrov pod vodu, a tím by všechny poklady ostrova byly navždy pohřebeny v moři.
V tomto pokračování celosvětově úspěšného filmu „Journey to the Center of the Earth,“ z roku 2008 nové rodinné dobrodružství filmu „Journey 2: The Mysterious Island“ ve formátu 3D začíná tím, že mladý Sean Anderson (Josh Hutcherson, který hrál v této roli i v předchozím filmu) dostane zakódované tísňové volání ze záhadného ostrova, z míst, kde by se žádný ostrov nacházet neměl. Je to místo, kde jsou zvláštní formy života, hory ze zlata, životu nebezpečné sopky a nejedno pozoruhodné tajemství. Nový nevlastní otec Hanka (Dwayne Johnson) není schopen syna zadržet a tak se s ním raději vydá na společnou výpravu. Společně s pilotem helikoptéry (Luis Guzman) a jeho krásnou a rozhodnou dcerou (Vanessa Hudgens), se vydají hledat ostrov, zachránit opuštěné obyvatele ostrova a také uniknout seizmickým vlnám, které tlačí ostrov pod vodu, kde by poklady ostrova byly navždy pohřbeny v moři.
Sean je nejmladším potomkem rodu Andersonů, který žije poklidným životem s matkou a jejím přítelem Hankem. Brzy se však dostane do problémů se zákonem, když se vloupá do radiostanice, aby zachytil zprávu od svého dědečka. S pomocí Hanka ji rozluští a zjistí z ní, že tajuplný ostrov existuje. Hank sestaví pomocí několika knih mapu se souřadnicemi neznámého ostrova v Pacifiku a oba se vydají na cestu. Když se snaží pronajmout loď, nepodaří se jim najít nikoho, kdo by jim za vysokou odměnu vyšel vstříc. Štěstí se na Seana s Hankem usměje až s příchodem pilota vrtulníku Gabata a jeho dcery Kailani, kteří jsou ochotní oba dobrodruhy přepravit na určené souřadnice. Cestou je ale smete hurikán a oni se probudí na pláži neznámého ostrova se skalním průchodem do vnitrozemí. Pochopí, že se dostali na tajuplný ostrov.
„Kdo se chce dostat na ostrov, musí letět do oka hurikánu.“
Film režiséra Brada Peytona „Cesta na tajuplný ostrov 2“ provede diváky zábavným a
fantastickým dobrodružstvím vedoucím na neznámá místa, která jsou natolik vzdálená, že zůstala po
staletí nepoznána… a pokud je už někdy někdo nalezl, bylo pro něj prakticky nemožné se odtamtud
dostat zpět.
Režisér Brad Peyton se považuje za příznivce prvního filmu „Cesta do středu Země“, který
divákům na celém světě poprvé představil neohroženého mladého cestovatele Seana Andersona. O
druhém filmu s tímto hrdinou režisér Peyton říká: „Chtěl jsem vyjít z prvního Seanova příběhu jako ze
základu a dále ho rozšířit o nová úžasná místa a další výzvy, kterým hlavní hrdina může čelit mimo
jiné i proto, že už není dítě jako v prvním filmu.
Teď už je mu sedmnáct a chce světem jít svou vlastní cestou. Chce proto využít šanci všem ukázat, že
už se nepřipojuje k ostatním, ale že už cestuje tak, jak chce on sám,“ vysvětluje režisér.
„První film hodně pracoval s lidskou představivostí. Divákům ukázal dítě, které sice mělo
velký potenciál, ale pořád se ještě muselo hodně učit,“ říká Dwayne Johsnon, který se objevuje na
scéně v roli nové postavy, Seanova nevlastního otce Hanka, a který je současně jedním
z koproducentů filmu. „Druhý film divákům ukáže nová vzrušující místa plná možností, díky kterým
diváci zjistí, čím se ten mladý muž v mezidobí stal,“ dodává herec.
Peyton, jehož posledním filmem bylo špionážní drama ze zadního dvorku „Jako kočky a psi:
pomsta prohnané Kitty“, umí dobře kombinovat akční film s komediálním žánrem ve velkolepém
stylu. „Hned jak jsem si poprvé přečetl
scénář k ‘Cestě 2', věděl jsem, že ten film
se musí natočit ve velkém stylu,“ říká
režisér. „Bylo mi jasné, že budeme muset
točit na zemi, na moři i ve vzduchu a že
budeme ve filmu mít různé nestvůry,
jeskyně, bouře, podvodní bitvy a vzdušné
souboje, a to všechno v úžasném, dech
beroucím prostředí. A to také znamenalo,
že jsme museli použít nejnovější a nejlepší
technologie tak, abychom divákům
předložili vrcholnou podívanou ve 3D
kvalitě, kterou pomohl odstartovat první film ‘Cesta do středu Země'“.
Film z roku 2008 se stal prvním snímkem, ve kterém byl užit systém Fusion, sofistikovaný
systém natáčení s 3D digitální kamerou vyvinutý Jamesem Cameronem a kameramanem Vincem
Pacem a použitý jimi později též při natáčení filmu „Avatar“. Nebylo proto žádným překvapením, že
se tvůrci „Cesty 2“ znovu obrátili na společnost Cameron Pace Group, se kterou spolupracovali
ohledně techniky natáčení i vybavení, aby dokázali zachytit hloubku a šíři prostředí, které chtěl režisér
Peyton ve filmu mít.
Režisér byl od samého počátku rozhodnut natáčet v reálných prostředích. „Říkal jsem si, že
herci by měli pod nohama cítit špínu. Chtěl jsem opravdovou džungli, a ne zelené pozadí,“ vysvětluje
režisér.
Producent Tripp Vinson, který se na přípravě filmu stejně jako u „Cesty do středu Země“
znovu spojil s Beau Flynnem a Charlottou Huggins, říká: „Akční scény jsou sice intenzívní, ale snesou
je i děti, což je hlavně Bradova zásluha. Měl od našeho prvního setkání jasnou představu, jak k těmto
scénám přistupovat, a taky měl jasnou vizi, jak je natočit. Tuhle vizi se mu podařilo naplnit. V akčních
scénách obvykle nejdříve vygraduje napětí, pak přijde uvolnění a pak přijde znovu akce, která vytvoří
ještě větší napětí. Podle mého názoru jedna z nejsilnějších stránek jeho režie je právě jeho schopnost
vytvářet a udržovat adrenalin,“ konstatuje producent.
Filmaři ale také dobře věděli, že první příběh byl pro diváky tak přitažlivý i zásluhou více než
odvážného pátrání jeho hlavních hrdinů. Jejich vzájemné souznění a přátelství, které vznikalo tváří
tvář nebezpečí, také dalo vzniknout skutečným poutům mezi nimi.
Producent Beau Flynn na toto téma říká: „Jsem přesvědčen, že právě tenhle rozměr prvního
filmu diváky oslovil, a proto jsme ho chtěli využít i v našem druhém filmu. I v našem akčním filmu se
snažíme rozvíjet různé myšlenky, jako třeba že lidí si má člověk vážit proto, jací jsou, a ne je soudit
hned na první pohled, a že lidé mají svá srdce otevřít novým možnostem. No a pro šestnáctileté a
sedmnáctileté se zase snažíme naznačit, jací jsou vlastně jejich rodiče, a naopak,“ dodává.
Tvůrcům filmu se také zalíbila myšlenka, že hrdinové filmu vržení do pasti v podobě
tropického ráje musejí použít veškerou svoji inteligenci i reflexy k tomu, aby přežili, obzvláště když
zjistí, že flóra i fauna se na ostrově řídí svými vlastními pravidly.
Ta pravidla se nazývají Ostrovní pravidla, nebo jsou známa také pod názvem Fosterova
pravidla. Producentka Charlotte Huggins vysvětluje: „Jde o skutečnou biogeografickou teorii, podle
níž pokud se určité organismy v průběhu evoluce ocitnou v izolovaném prostředí, mohou se velké
organismy stát malými a naopak malé organismy velkými. Takže například stádo slonů bude
v takovém prostředí sice vypadat přesně jako stádo slonů, akorát že budou miniaturní, a hejno motýlů
zase bude vypadat jako hejno motýlů, jenže budou gigantičtí.“
Zápornou stránku takových vizuálních zázraků pak představují obrovští masožraví ptáci a
ještěrky, někteří až o velikosti fotbalového hřiště, kteří vidí návštěvníky jako vítanou potravu.
Michael Caine, který se ve filmu objevuje v roli praotce Andersonů Alexandera, jenž povýšil
cestování na rodinné podnikání a jenž je katalyzátorem nejnovějšího výletu, přiznává:„Tenhle film
není typická pohádka pro děti. Je velmi rychlý a děti u něj budou muset hodně přemýšlet, aby zůstaly
v obraze.“
Anebo by se muselo jednat o vášnivé čtenáře. Děj filmu totiž zčásti vychází z příběhů
vizionářského spisovatele 19. století Julese Verna, jehož romány Tajuplný ostrov a Dvacet tisíc mil
pod mořem byly pro film zajímavou inspirací. Film také odkazuje na mnohá další klasická literární
díla, jako třeba na Robinsona Crusoa od Roberta Louise Stevensona nebo na Gulliverovy cesty od
Jonathana Swifta. Film „Cesta na tajuplný ostrov 2“ pak navíc na tyto své zdroje inspirace na rozdíl od
jiných filmů aktivně odkazuje přímo v ději. Richard Outten, který je společně se scénáristy Brianem
Gunnem a Markem Gunnem podepsán pod námětem, k tomu říká: „Moje prvotní myšlenka byla uctít
mého dědečka a oblíbené knihy mého dětství. Pak jsem si představoval, jaké asi pověsti vedly tři různé
autory v jejich klasických literárních dílech ke stvoření podivného a fantastického ostrova, no a k tomu
jsem dodal příběh životního dobrodruha a jeho vnuka,“ vysvětluje autor námětu.
Sean nejprve využije znalosti z Vernea a jeho literárních souputníků k tomu, aby určil
souřadnice ostrova. V průběhu filmu se ale bude k Verneovi vracet znovu a znovu, třeba aby si poradil
s topografií ostrova nebo aby unikl jeho největším nástrahám. „Místo toho, aby se z problémů
probojovali, se naši hrdinové musejí spoléhat spíše na svoji vynalézavost a umění nalézat řešení. Na
tomhle ostrově totiž nejsou žádní záporní hrdinové, se kterými by bylo třeba bojovat. Jsou tam hlavně
překážky, které stojí mezi nimi a jejich návratem domů,“ vysvětluje autor námětu a scénárista Brian
Gunn.
„Verne předvídal ponorky a kosmické lety dávno předtím, než takové věci doopravdy
existovaly,“ doplňuje Mark Gunn. „Byl to spisoval fikce, který sice své příběhy založil na vědě, ale na
vědě, která předběhla domu. Právě to lidi na jeho práci tolik přitahuje,“ říká Gunn.
Film vzdává poctu těmto realistickým základům Verneových příběhů, ať již jde o evoluční
anomálie obývající ostrov nebo o nekonečné tektonické pláty obklopující ostrov. „Verne věřil, že
fantastické věci mohou vyrůst ze světa, ve kterém žijeme, tj. ze světa pod našima nohama, který může
být mnohem větší a bohatší, než si kdo z nás dokáže představit,“ vysvětluje režisér Peyton. „A náš
přístup byl stejný. Čím nereálnější prostředí vytvoříte, tím více je potřeba vymezit a dodržovat
pravidla reálného světa. Největší výzvu jsme přitom pociťovali v předkládání běžných věcí způsobem,
který je diametrálně odlišný od našeho běžného vnímání, díky čemuž se nám dobře známé věci náhle
stávají bizarními a nepředvídatelnými. Náš ostrov není nějaké fantazijní místo, nýbrž normální ostrov,
na kterém se sice dějí úžasné věci, ale jde o věci nám dobře známé, akorát v jiných proporcích,“
dodává režisér.
„Samozřejmě nemohu říct, že všechno v našem filmu je po vědecké stránce správné,“
pokračuje režisér. „Ale dali jsme si opravdu velký pozor, aby na všem byl alespoň kus reality. No a
pak už jsme jen šli za naším cílem,“ uzavírá Peyton.
<>Obrázek nenalezen<>
Na začátku příběhu mladý Sean určitě není tím, kým by chtěl být. Od smrti jeho otce uplynulo
mnoho let, a jeho matka se právě vdala za Hanka a rodinu přesunula do
maloměšťáckého Ohia. Sean v Ohiu nemá žádné kamarády, s otčímem si myslí, že nemá nic
společného, a tak radši tráví hodiny a hodiny času nad mapami a knihami Julese Vernea a sní o dosud
neobjevených koutech světa, která čekají jenom na něj.
„Sean se cítí jako chycený v pasti,“ říká Josh Hutcherson, který se čtyři roky po prvním filmu
„Cesta do středu Země“ vrací v roli dospělejšího hrdiny. „Chce podnikat velké věci, a je plný
zvědavosti týkající se celého světa, č emuž naprosto rozumím,“ pokračuje herec. „To má podle mě
spousta lidí, i když třeba zrovna nemusí objevovat ztracené ostrovy. Jde prostě o nutkavý pocit být
někde sám, odhalovat tajemství a nacházet řešení.“
Sean také „nechce mít nic společného se svým nevlastním otcem, který mu podle něj nemá co
nabídnout, není cool a nemá žádnou představivost,“ pokračuje herec.
Seanův nevlastní otec Hank je námořní veterán, který vlastní stavební
filmu a je zvyklý pojmenovávat věci pravými jmény a problémy hned řešit. Jenže s tímhle problémem
si zrovna moc rady neví. „Stejně jako jiní puberťáci - a já sám jsem nebyl jiný - si Sean samozřejmě
myslí, že zná na všechno odpověď,“ říká Dwayne Johnson. „Sean už zažil hodně samoty v době, kdy
mu zemřel otec a dědeček byl na cestách, a proto je teď samozřejmě ostražitý, když do jeho života
vstupuje nový otec. Hank a Sean jsou na kordy
od samého počátku, protože jeden z nich se
chce sbližovat a druhý o to nestojí a chce být
naopak co nejdál,“ popisuje složitý vztah
herec.
Dwayne Johnson pokračuje: „Rodina
je pro Hanka jednou z nejdůležitějších věcí, a
tak dělá všechno pro to, aby byla zase úplná.“
„Dwayne vkládá každé své roli hrozně
moc,“ říká režisér Peyton. „S jeho miliónovými
pěstmi a miliardovým úsměvem by mohl celý
film táhnout jenom akčními scénami, jenže on
má i mimořádný komediální talent a navíc je
neskutečně charismatický. A já chtěl do filmu tohle všechno, a on mi to všechno dal. Dwayne Johnson
v našem filmu dokonce i zpívá - kdo by to řekl? A taky hraje na ukulele.“
Jenže ať už jsou Hankovy úmysly jakkoli ušlechtilé, Sean má naopak pocit, že Hank může za
všechno špatné, co se právě teď v Seanově životě odehrává. A kromě toho má taky Sean pocit, že
Hank je překážka mezi Seanem a objevováním, což Sean jakožto mladý muž považuje od narození za
své lidské právo.
Seanovy představy budou prověřeny praxí mnohem dříve, než by mladíka napadlo. Jednu noc
totiž Sean obdrží zvláštní rádiovou zprávu. Jedná se o zakódované volání S.O.S., o kterém se Sean
domnívá, že by mohlo pocházet od jeho dědečka Alexandera, o němž nikdo neslyšel od doby, kdy se
vydal na cesty ve snaze prokázat, že Tajuplný ostrov z Verneova románu ve skutečnosti existoval.
První tři slova zakódované zprávy jsou přímo šokující: Ostrov opravdu existuje.
„Alexander je Seanův idol. Dělal si vždycky, co chtěl, a pořád jezdil na nějaké šílené
expedice,“ říká Hutcheson. „Jakmile je Alexander v potížích, udělá Sean cokoli, aby ho zachránil.“
Podobně i Hank je ochoten udělat cokoli proto, aby se sblížil se Seanem, a to včetně cesty do
Pacifiku, o které si myslí, že bude pouhou honbou za divokými ptáky, předstíraje přitom zájem o
nepravděpodobný příběh o zapomenutém ostrově, a to vše jen proto, aby mohl na Seana dohlížet.
Jenže o pár dnů později, když ztroskotají na nejneuvěřitelnějším místě, jaké si kdo umí představit, už
nebude nikdo překvapený více než Hank. A taky nebude ani schopen slov, kromě několika málo slov,
které bude adresovat původci všech těch potíží, jímž je samotný Alexander Anderson, Seanův věčně
mizející dědeček a první rodinný obdivovatel Julese Vernea.
Na druhou stranu nikdo není nadšenější a nemá větší pocit zadostiučinění než Sean. Jenže jeho
nadšení z nálezu dědečka bude mít jen krátké trvání, a to pouze do zjištění, že dostat se z ostrova bude
mnohem obtížnější než na něm ztroskotat, a že na dosažení tohoto cíle mají jen velmi málo času,
protože pevnina pod nimi pomalu klesá. A rychle. Celý ostrov se tak během několika dní, ne-li hodin
ocitne ve vodě, a svoji záchranu tak mají pouze a výhradně ve svých rukách. „Teprve když si naši
hrdinové uvědomí, že musí společně pracovat na své záchraně, projeví se jejich individuální
schopnosti až v nečekané síle,“ říká Peyton.
Johnson k tomu se smíchem dodává: „Hrozící smrt je nejlepší motivací pro týmovou práci.“
A přestože tahle krize naše hrdiny spojí k jednomu cíli, současně ještě více zdůrazní
skutečnost, že důvody pobytu každého z hrdinů na ostrově je naprosto odlišný. „Vztahům mezi hrdiny
nicméně dominuje postupně se rozvíjející vztah mezi Seanem a Hankem,“ konstatuje režisér Peyton,
který se nakonec rozhodl decentně ukázat, jak nakonec tito dva hrdinové najdou cestu jeden
k druhému.
„Při psaní scénáře máte někdy pocit, že musíte postavy až příliš podrobně popisovat,“ říká
producent Vinson. „Ale když máte k dispozici talentované herce, jako jsou Dwayne a Josh, můžete si
dovolit tohle všechno ukázat prostřednictvím jejich výkonů,“ dodává.
Podobně se vyvíjí i prakticky okamžitě vznikající nepřátelství mezi Seanovým nevlastním
otcem a jeho dědečkem Alexanderem, které si zase pro změnu užívali jejich herečtí představitelé
Johnson a Michael Caine. „Vlastně hned na začátku máte rovnou pořádnou dávku konfrontace, což
dělá věci vždy zajímavým,“ konstatuje Johnson. „Na filmovém plátně mám rád napětí, obzvláště
pokud je prošpikováno humorem,“ říká herec.
„Vzájemné pošťuchování Hanka s Alexanderem je motorem jejich vztahu a je moc zábavné je
sledovat,“ říká Flynn. „Hank vždycky přednese nějakou myšlenku, Alexander navrhne něco úplně
jiného, pak začnou soutěžit, čí plán je lepší, a Alex Hanka vyhodnotí jako samý sval a žádný mozek,“
konstatuje Flynn.
Na to kontruje Johnson: „Alexander vypadá přitažlivě, protože ignoruje pravidla a neustále se
vydává do exotických míst. Hank to sice chápe, ale současně si myslí, že tohle chování dělá
z Alexandera člověka, který pro svoji rodinu nikdy nebyl k dispozici.“
Podobně se o svém hrdinovi vyjadřuje i Michael Caine: „Alexander je tak trochu šílený
cestovatel. Cestuje do všech možných i nemožných míst, č ím podivnější, tím lepší. Objevení
Tajuplného ostrova považuje za završení celé své objevitelské kariéry. Problém ale je, že přenosem
svého nadšení na svého vnuka vystaví mladého muže i všechny kdo jsou s ním velice nebezpečné
situaci,“ říká o Alexanderovi jeho filmový představitel.
Každopádně Alexander, který se s nebezpečím setkával po celý život - nebo si ho spíš užíval
-chápe jejich situaci na ostrově jenom jako jednu z mnoha překážek, které je v životě třeba překovat.
„Alexander se nikdy před ničím nezastavil,“ říká Huggins. „Užívá si každý okamžik téhle cesty, a
právě tohle jeho nadšení Michael skvěle zachytil. Když si na sebe oblékl kostým, jeho ústa se rozzářila
jedním velkým úsměvem a řekl: ‘Vypadám jako dědeček Indiana Jonese.'”
Michael Caine, držitel Oskara a hrdý dědeček i ve skutečnosti, filmařům původně řekl, že roli
vzal proto, aby se jeho vnuci mohli chlubit tím, že jejich dědeček ve filmu jede na obrovském
čmelákovi. Michael Caine k tomu říká: „Já vlastně rodinné filmy skoro netočím. Jenomže mám tři
vnuky a nechtěl jsem, aby museli čekat dalších 18 let, než mě uvidí ve filmu. No a scénář k tomuhle
filmu byl chytrý a zábavný, já jsem 3D film nikdy netočil, a tak jsem si řekl, že půjdu s dobou.“
Herečtí představitelé tří hlavních hrdinů pocházející ze tří různých generací nicméně nedostali
šanci, aby své spory předváděli pouze sanmi. Ve filmu se k nim totiž přidají s úplně jinou dynamikou
rodinných vztahů i Gabato a Kailani, otec s dcerou v rolích
posádky vrtulníku, kteří Seana a Hanka vezli na ostrov z nedalekého Palau na Nové Guineji a kteří
společně s nimi v hurikánu ztroskotali na ostrově.
Na první pohled se zdá, že Gabato tuhle práci, která je mohla stát život, vzal hlavně kvůli
penězům, které jsou ostatně u něj důvodem skoro pro všechno. Když ostatní piloti odmítli vydat se byť
i za zvýšenou odměnu do neslavně proslulých míst známých jako „pohřebiště lodí“ s cílem najít nikdy
nespatřený vymyšlený kousek země, družný pilot s rozpadajícím se vrtulníkem se chopil své šance a
nabídku vzal - pochopitelně i přes logický nesouhlas jeho o něco rozumnější dcery.
„Gabato je šťastlivec žijící ze dne na den, který vozí turisty po ráji a žije tak svůj sen,“ říká
Guzmán, který si se svoji postavou užil spousty legrace a který některým scénám dodal
nezapomenutelné improvizace, jimiž pobavil ostatní herce i filmaře. „Gabato je taky pěkný mamonář.
Neexistuje skoro nic, co by neudělal, pokud by cena byla zajímavá,“ konstatuje o svém hrdinovi herec.
„Luis byl mým esem v rukávu, pokud jde o komediální scény ve filmu,“ ř íká Peyton, podle
nějž je herecký veterán Guzmán „světová třída v kradení scén. Guzmán hraje vše doopravdy a jeho
Gabato je tak trochu mimo. Většinu času si
vůbec neuvědomuje, jaké nebezpečí mu hrozí,
a vlastně si skoro pořád myslí, že si vyrazil na
skvělou dovolenou,“ vzpomíná režisér.
Ve skutečnosti je ale Gabato hlavně
milující otec, který chce své dceři Kailani,
světlu jeho života, zajistit to, po čem nejvíc
touží, což je studium na vysoké škole. Kailani
zase svého otce velice miluje a váží si jeho
snahy, ale nevěří, že by jeho drobné podnikání
mohlo zajistit dostatek peněz na splnění jejího
snu. Skutečnost je taková, že její tatínek není
v podnikání příliš šikovný, a jeho firma
Gabato's Luxury Tours (Gabatovy luxusní zájezdy) by bez její pomoci zřejmě ani nepřežila. „Gabato
představuje srdce svého podnikání, zatímco Kailani je jeho mozkem,“ vysvětluje režisér Peyton.
Sledování vztahu otce a dcery je zároveň dojemné i vtipné. „Vanessa s klidem přivádí svého
otce k šílenství,“ říká Charlotte Huggins. „Na jeho slova a nápady nikdy nereaguje, což je přesně to,
co byste očekávala od někoho, kdo strávil celý život s člověkem, jako je on. On řekne něco sprostého
a hned přeskočí k další myšlence, a ona dělá to samé. Tvoří spolu perfektně sladěný tým.“
„Kailani je tvrdá, protože musí být tvrdá,“ říká Hudgens. „Stará se totiž o svého otce. A taky si
zásadně nebere servítky, a proto od začátku říká, že vzít tuhle práci byla pěkná blbost,“ dodává.
No a po pár minutách jejich charterového letu se ukáže, že měla pravdu.
Nejenže nehoda vrtulníku zničila jediný způsob dopravy celé skupiny, ale zřejmě také zničila
šanci, že by beznadějně zamilovaný Sean mohl mít šanci v očích Kailani. Místo toho se stane terčem
hněvu krásné Polynésanky, která ho považuje za osobně zodpovědného za všechny problémy i za
kalamity, které teprve nastanou.
„Sean je snílek, zatímco Kailani je mnohem praktičtější,“ vysvětluje Hutcherson. „On se snaží
jí nadchnout pro jejich výpravu za velkou věcí, zatímco ona spíš vnímá rizika celé akce.“
Protože Sean předtím, než nastoupil do vrtulníku, žil život běžného amerického puberťáka, je
Kailani přesvědčená, že nemá ani páru o tom, jaký život žije a jaké problémy řeší. Jenže s postupem
událostí si Kailani začne sama sebe ptát, jestli se s hodnocením neunáhlila, obzvláště když ti dva si
téměř při každém dalším překvapení přichystaném ostrovem padnou do náruče. „Vzhledem k těmhle
zkušenostem musí nakonec otevřít své srdce,“ říká Hudgens. „A to se Kailani vždycky řídila hlavně
svým rozumem. Jenže teď se ocitla v tomhle neuvěřitelném světě, ve kterém nakonec najde mnohem
více, než původně čekala.“
Zatímco pětice hlavních hrdinů se vydá na cestu vedoucí k nepravděpodobné, byť teoreticky
možné záchraně, Seanova matka Liz daleko od nich přemýšlí, co se asi děje se dvěma muži, které
miluje z celého světa nejvíce. Protože si je dobře vědoma excesů i excentrické povahy svého bývalého
tchána, má pocit, že Alexander je nespolehlivý a velice špatný vzor či přímo praštěný člověk. Jenže na
druhou stranu nemůže popřít, že ho Sean má moc rád, a že je navzdory všemu ochoten se nebojácně
vydat ve stopách svého otce a dědečka.
Kristin Davis k tomu říká: „Sean pochopitelně dává přednost naplňování svých vlastních
přání. Samozřejmě že nejvíc ze všeho ho nadchne hledání jeho dědečka. Vlastně je spousta věcí, které
by dělal raději než tvrdnout s mámou na předměstí, a tak se mu logicky rozhodnutí jeho mámy nelíbí.
Jenže ona je znovu vdaná, je zamilovaná, a tak si nic nepřeje víc než žít rodinný život s Hankem, který
je pro ni skvělý chlap. Ale to Sean bohužel ještě zatím neví,“ vysvětluje herečka.
Podobně jako Hank, i Liz doufá, že by tenhle výlet mohl pomoci vzniknout malému zázraku.
Jenže ve skutečnosti si nedokáže představit ani polovinu z toho, co výlet obnáší.
<>Obrázek nenalezen<>
Film „Cesta na tajuplný ostrov 2“ byl natáčen na havajském ostrově Oahu na podzim roku
2010. Ostrov nabídl filmařům různé druhy terénu, počínaje písečným pobřežím přes prašná údolí až po
jeskyně a sopečné hory. Pro natáčení jednotlivých scén byla využita místa jako Waimea Valley, Heeia
Kea, China Walls a Kualoa Ranch, který posloužil již celé řadě filmů i televizních děl, a dále též
Halona Beach Cove, známá jako Pláž věčnosti podle filmu s Burtem Lancasterem a Deborah Kerr
„Odsud až na věčnost“.
Přestože je původně rodákem ze San Franciska, místní hrdina Dwayne Johnson říká: „Velkou
část svého dětství jsem vyrůstal na Havaji, asi hodinu od místa, kde jsme natáčeli, a tak pro mě bylo
krásné se vrátit do míst mého dětství. Tehdy mi bylo 13 nebo 14, miloval jsem koukat na filmy a měl
jsem velké sny. Takže návrat na Havaj a natáčení tady pro mě bylo něco jako zázrak,“ říká herec.
Filmaři také natáčeli ve studiích v Severní Karolíně, kde bylo třeba dotočit některé scény, jako třeba
nehodu vrtulníku. Její dopad byl sice natáčen na Pláži věčnosti, ale předchozí let a pád rotujícího
vrtulníku v bouři byl natáčen ve studiu s pomocí něčeho, co tvrdce zvláštních efektů Peter Chesney
nazývá „zařízením podobným drátěné hračce postavené kolem pevné ocelové traverzy s pomocí
hliníku.“
Chesney byl schopný vytvořit tlak 3 tisíce kg tím, že použil airbagy z kamionu, připojil je na
vysokorychlostní akumulátory a tak byl schopen vhánět na scénu velké množství stlačeného vzduchu
na základě elektrického signálu. Tímto způsobem dokázal simulovat hurikán páté třídy, který strhne
vrtulník a nakonec jej roztrhne. „Trochu to připomíná centrifugu NASA přezdívanou kometa na
zvracení, s jejíž pomocí je vyvoláván stav beztíže,“ vysvětluje tvůrce zvláštních efektů, „akorát my
jsme rotaci uprostřed vždy zastavili a pustili jí opačným směrem,“ říká o finální podobě svého
vynálezu použité ve filmu.
„Myslel jsem si, že si dělají legraci, když jsem je slyšel nazývat tohle zařízení ‘gril'“, směje se
Hudgens. Jenže to byl jenom začátek. Další z náročných trikových scén představoval vzdušný souboj,
ve kterém se pětice hrdinů na obrovských včelách střetne s ještě většími ptáky, kteří je chtějí
sezobnout. Ptáci, které Sean ještě před útokem identifikuje jako obří rorýse východní, byli vybráni
záměrně, protože rorýsi patří mezi nejrychlejší ptáky a ž iví se mimo jiné i včelami. Režisér Peyton
k velikosti scény říká: „Představte si včely velké jako vrtulníky a rorýse velké jako bombardéry.“
„Dávali jsme velký pozor na to, aby rychlost i fyzika odpovídaly skutečnosti,“ pokračuje
režisér. „Chtěl jsem, aby i trikové postavy měly svojí váhu tak, aby na nich bylo vidět, když se herci
nakloní doleva nebo doprava. Režisér se proto znovu obrátil na Chesneyho, který vytvořil sérii modelů
nazvaných Včelí jezdci, se kterými mohli herci realisticky manipulovat. Každý model byl vyvážen a
přizpůsoben váze jednotlivých herců. Model pak byl připevněn ke trámu, který fungoval jako
vyvažování, a celé zařízení bylo umístěno nad trojúhelníkové zařízení se vzduchovými polštáři se
samostatně ovládaným tlakem, takže zařízení plavalo podobně jako puk na stole pro air-hockey.“
Autor vizuálních efektů později nahradil modely počítačově vytvořenými čmeláky a doplnil
pozadí natočené při letech nad korunami stromů tak, aby byla zachycena rychlost, pohyb a vzrušení
z letu. Pak natočil trikové zařízení a herce ze všech úhlů a natočené záběry digitálně spojil s akcí tak,
aby se herci viděli a mohli na sebe reagovat během honičky.
Část akce se také odehrává ve vodě, kde dojde k setkání s přerostlým útočným elektrickým
úhořem, kvůli kterému si Johnson a Hutcheson museli udělat i potápěčské zkoušky. Filmaři původně
plánovali použít pro natáčení nádrž ve studiích EUE/Screen Gems Studios ve Wilmingtonu, ale s tím,
jak scéna postupně rostla, museli nakonec vytvořit své vlastní, o průměru 25 metrů a hloubce 6 metrů,
do kterého se vešlo téměř 3 miliony litrů vody.
Do nádrže se pak ponořili herci a část zařízení ponorky nazývaná předkomora, ale jinak bylo
vše vytvořeno v počítači. Shermis k tomu říká: „Vše ostatní při téhle scéně jsme museli udělat
v počítači, což se týká hlavně vody, odrazů světla, mořského života, korálů, bublin a bahna. Podvodní
prostředí jsou pro počítačovou grafiku jedním z nejsložitějších a časově nejnáročnějších úkolů. Musíte
vytvořit stovky různých vrstev.“
Nad úrovní moře bylo dále potřeba vytvořit Alexanderův dům ve stromech, údajně vytvořený
ze zbytků zachráněných z lodí a osvětlený tisíci světlušek. I tato scéna byla vytvořena ve studiu. Její
velká část ale byla natáčena přímo na Havaji.
Autor scény Bill Boes k tomu říká: „Chtěli
jsme to pojmout ve velkém stylu, takže něco
jsme zvládli s pomocí animace a vizuálních
efektů, ale také jsme postavili velkou scénu
přímo v Kualoa Valley. No a protože ostrov
opakovaně stoupá a klesá v cyklu trvajícím
140 let, zakomponovali jsme do scény i
mušle, korály a pozůstatky po pravěkém
mořském životě,“ vysvětluje.
Dalším ze zázraků ostrova je sopka,
jež chrlí tekuté zlato i zlatý popel, který prší
na naše hrdiny, když se snaží zachránit
z ostrova. Docílit tenhle efekt bylo obzvláště velkou výzvou. Protože filmaři nemohli znečistit životní
prostředí, nebylo možné použít žádné obvyklé postupy, jako třeba slídu nebo umělé šupinky. Filmaři
potřebovali organickou, neškodnou alternativu. Po dlouhém přemýšlení se tvůrci nakonec rozhodli pro
nejjednodušší řešení v podobě opravdového zlatého listu, tenkého tři desítitisíciny milimetru a tak
čistého, že ho bylo možné jíst.
<>Obrázek nenalezen<>
Na jiných místech se ovšem skupina hrdinů setká s mnohem méně vítanými překvapeními než
je zlatý popel. Jedním z nich je třeba pole plné podivně symetrických balvanů, ze kterých se nakonec
vyklubou mamutí ještěrčí vejce, což si naši hrdinové uvědomí, až když přes ně přecházejí, a to
v okamžiku, kdy se blíží ještěrčí matka. Celkem skoro 60 vajec je přitom dvou velikostí - obrovských
a ještě větších. Vejce byla vyřezána jako holé poloviny ze skelné vaty, pak byla spojena a namalována
a nakonec byla tato 100 až 150 kg vážící monstra o průměru cca 2-3 metry umístěna na scénu.
„Kdykoli se dělo něco problematického, Gabato si to vyžral naplno,“ vtipkuje Guzmán. „On
jako jediný spadl do vaječné limonády, jeho jediného pokadil pták, on jediný byl zahrabán do písku.
Podle mého názoru se prostě Dwayne a jeho tým domluvili a při natáčení každého maléru si řekli:
‘Sežeňme Luize.'”
„Po fyzické stránce šlo o hodně namáhavé natáčení,“ přiznává Hutcherson. „To se týká i scén,
u nichž nebylo potřeba dublérů. Jako třeba pouhé lezení nebo chození po kořenech stromů - i tam vám
vždy hrozilo, že upadnete na obličej, což se mi taky mnohokrát stalo. Tak jako i diváci budou mít asi
pocit, že film je jako jízda na horské dráze, tak i natáčení bylo podobné,“ dodává.
Režisér Peyton tomuto vnímání filmu přisvědčuje, protože jeho cílem bylo vyvolat v divácích
silný zážitek v každém smyslu slova, plný zajímavých akčních scén, originálních postav a úžasných
lokací. Aby v hercích vyvolal ty správné pocity, dokonce jim hrál hlavní hudební motiv filmu z pera
skladatele Andrewa Lockingtona, který zajistil dávno před natáčením mimo jiné i pro tyto účely.
Lockington přitom již v roce 2008 vyhrál cenu BMI Award za hudbu k filmu „Cesta do středu Země“.
No a důležitou roli konečně hrálo i rozhodnutí natáčet ve 3D.
Vinson k tomu říká: „Velký akční film jako je tento si přímo říká o to, abyste určité sekvence
natočili s maximálním využitím veškeré dostupné technologie, a Brad v této souvislosti udělal celou
řadu správných rozhodnutí. Pokud se podíváte třeba na scény s pronásledování včelami, s ještěrkou
nebo na bitvu s elektrickým úhořem, tyto scény jsou masivní a plné postav, což 3D ještě zvýrazní. Ale
Brad užil 3D i ve scénách, které nejsou pro tuto technologii tak typické.“
Huggins, jehož práce zahrnuje i více než 20 let zkušeností se 3D, k tomu říká: „Každý
zbožňuje takový ten pohled ze skály, jako že máte každou chvíli spadnout, a ‘Cesta 2' má takových
scén spoustu. Jenže Brad šel ještě o něco dál v tom, že přišel s návrhy na vytvoření objemu a hloubky
obrazů nejen opulentních širokých záběrů, ale také u detailních pohledů, takže má divák pocit, že je
herci skutečně a bytostně osobně nablízku. Právě tyhle maličkosti pak dělají náš film originálním.
Diváky totiž nějaké technologie nezajímají; oni prostě chtějí ten film cítit.“
Další prvek, který se filmaři pokusili do filmu zabudovat a o kterém doufají, že ho diváci při
sledování filmu „Cesta na tajuplný ostrov 2“ objeví, je prvek zázraku, který měl ve svých příbězích i
Jules Verne.
„Když jsem byl dítě, tak jsem Verneovy knihy četl vždycky v létě o prázdninách,“ vybavuje si
Flynn. „Tyhle příběhy přitom neskutečně probouzejí fantazii. Natáčení filmu vycházejícího z knihy
Julese Vernea a tím i představujícího jeho osobu a myšlenky dnešním mladým lidem tak pro mě bylo
obrovskou odměnou,“ dodává.
Režisér Peyton k tomu říká: „V tomhle filmu je všechno, co jsem chtěl jako dítě vidět na
filmovém plátně, a zároveň je v něm něco vtipného, co si doufám rodiny diváků užijí společně. Je
v něm spousta akce a vtipů, jsou v něm podivná stvoření i dojemné okamžiky. Věřím, že se takový
film bude líbit dětem i dospělým.“