Informace o pořadu    Komentáře    Fotogalerie    Opakování / ostatní díly    Podobné pořady    

obrazek
Dokument / Historie

(Ten Mistakes) Vzducholoď Hindenburg.
K prvnímu vzletu vzducholodě Hindenburg došlo v roce 1936. Tento vzdušný obr byl třikrát delší než Boeing 747 a dodnes zůstává největším létajícím strojem. Dokumentární cyklus BBC


Dlouhý popis
K prvnímu vzletu vzducholodě Hindenburg došlo v roce 1936. Tento vzdušný obr byl třikrát delší než Boeing 747 a dodnes zůstává největším létajícím strojem. Dokumentární cyklus BBC
A první rok se zdálo, že se ve svých odhadech nemýlila. Hindenburg úspěšně absolvoval 34 přeletů Atlantiku, během kterých urazil více než 320 000 kilometrů a svým VIP cestujícím nabídl přepych srovnatelný jen s nejexkluzivnějšími osobními parníky. Úspěch Hindenburgu, a tím i naděje na cestování vzducholoděmi, měl ale bohužel jen krátké trvání. 6. května 1937 došlo při přistání Hindenburgu na základně vzducholodí v newjerseyském Lakehurstu ke katastrofě. Německý vzdušný obr totiž vzplál přímo před zraky přihlížejících diváků, novinářů a filmových kamer. Z hořícího vraku, který se zřítil z oblohy na zem, se jako zázrakem podařilo uniknout některým cestujícím a členům posádky. Havárii, zachycenou na filmovém pásu, však nepřežilo 36 osob. Do celého světa se okamžitě rozlétly fotografie a filmové záběry této tragické nehody. Veškerá důvěra v tento revoluční způsob dopravy zmizela a stejně tak skončil i zlatý věk dopravních vzducholodí. Příčiny katastrofy Hindenburgu obestíral téměř 80 let závoj tajemství, který se alespoň částečně podařilo poodhalit díky nedávno objeveným dopisům klíčových zaměstnanců firmy, zprávám o údržbě vzdušného plavidla a interním poznámkám zaměstnanců. První odhalené tajemství se týkalo stříbřitého vnějšího pláště Hindenburgu. Tento vnější potah, tvořený téměř třiceti tisíci metry čtverečními látky, musel být dokonale napjatý. I ta nejmenší nerovnost totiž mohla vyvolat vibrace, které mohly v nejhorším případě způsobit havárii. Hlavní technik Zeppelinu, zodpovídající za napínání tkaniny, však podle nejnovějších důkazů pobýval v této klíčové době v zahraničí. Potahování největší světové vzducholodě, které navíc ani zdaleka neprobíhalo v ideálních podmínkách, tak zůstalo na jeho méně zkušených podřízených. A to se projevilo i na konečném výsledku. Snahy o vyřešení problému s třepotající se tkaninou se sice nepodařilo vyřešit, ale Hindenburg si během zkušebního letu vedl dobře a tlak na uvedení vzducholodi do plného provozu stále sílil. Krach na newyorské burze navíc spustil Velkou hospodářskou krizi, která srazila německou ekonomiku na kolena a Zeppelin se kvůli finanční podpoře, nutné k dokončení tohoto ambiciózního projektu, rozhodl podepsat smlouvu s ďáblem. Nacisté si díky ministru Josephu Goebbelsovi uvědomili obrovskou propagační hodnotu Hindenburgu a okamžitě se začali vzducholodí ozdobenou hákovými kříži chlubit. Důležité testovací lety nahradily propagační cesty nacistických pohlavárů po Německu. Hindenburg dostal po několika zkušebních letech nad pevninou povolení k přepravě platících cestujících z Německa do Brazílie. Ani jeho piloti ve skutečnosti nevěděli, jak se bude největší létající stroj na světě během téměř desetitisícikilometrového transatlantického letu chovat. Bohatí a významní cestující létali následující rok tam a zpět přes Atlantik, aniž by tušili, že se nacházejí na palubě tikající časované bomby. Jen pár centimetrů nad místem, kde večeřeli, bavili se a spali, se totiž nacházelo 16 obřích vaků s vysoce výbušným vodíkem. Šéf Zeppelinu věřil, že jeho společnost dokáže tento vysoce těkavý plyn i navzdory několika smrtelným nehodám zahraničních vzducholodí zvládnout. Rozhodnutí použít vodík namísto mnohem bezpečnějšího helia se však ukázalo jako osudové. Hindenburg byl kvůli návratnosti vložených investic vybaven před začátkem své druhé sezóny dalšími kabinami pro cestující. Z nedávno objevené zprávy o údržbě však vyplývá, že technici objevili při přestavbě vzdušného obra poškození na jednom z plynových vaků, způsobené třením látky o dráty. Ve zprávě se navíc uvádí, že dráty byly jednoduše pospojovány a plynový vak záplatován. Šéfpilot Hindenburgu o problému s plynovým vakem a jeho provizorní opravě podle nedávno objeveného dopisu věděl. Tato skutečnost ho ale velmi znepokojila. I proto se svému blízkému příteli svěřil, že se dobrovolně přihlásil k osudnému letu, aby méně zkušenému kolegovi v případě nějakých potíží poradil. A toto rozhodnutí ho stálo život. Hindenburg se potýkal s problémy od chvíle, kdy nabral kurz na New Jersey. Silný protivítr nad Atlantikem ho nejprve zpomalil a po příletu do Lakehurstu musel navzdory krajně nepříznivým podmínkám čelit silným tlakům na urychlené přistání. Na zpáteční let totiž netrpělivě čekaly VIP osoby, spěchající na korunovaci nového britského krále Jiřího VI. Následná katastrofa si vyžádala 36 obětí na životech a tím zpečetila osud vzducholodní dopravy.


Komentáře k pořadu: 0 napiš první



Stanice
ČT2
Datum
So. 16.12.2023
Čas
06.30 - 07.15
Délka
45 min.
Typ
dokument
Specifikace
Dolby surround, skryté titulky, repríza, HD

Podobne televizni porady

Požár Reichstagu (1/2)
(Hitler & The Reichstag Fire) 27. únor 1933, Berlín, Německo. Noční oblohu nad hlavním měs...
dnes 16.50
ČT2
K poctě zbraň! (7/8)
Chlumec 1813 Co se skrývá za suchými daty dávných bitev? Jak skutečně vypadalo vybavení v...
dnes 18.30
ČT2
Kalendárium
Zajímavá výročí týdne uvádí Saskia Burešová
zítra 02.00
ČT1
Podobné pořady
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

Registrace
Přihlášení



Pondělí 26. 2. 2024 Svátek má Dorota
Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz