Informace o pořadu    Komentáře    Fotogalerie    Opakování / ostatní díly    Podobné pořady    Videoarchiv    

obrazek
Dokument, Doprava

(Mayday 15) Prudký náklon.
5. dubna 1991. Let Atlantic Southeast Airlines č. 2311 se blížil k Brunswicku v americkém státě Georgia. Letadlo se náhle prudce naklonilo doleva a zřítilo do lesa nedaleko letiště. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí


Dlouhý popis
5. dubna 1991. Let Atlantic Southeast Airlines č. 2311 se blížil k Brunswicku v americkém státě Georgia. Letadlo se náhle prudce naklonilo doleva a zřítilo do lesa nedaleko letiště. Kanadský cyklus dokumentárních rekonstrukcí
Zahynulo všech 23 osob na palubě, včetně amerického astronauta a bývalého senátora. Vlivem toho se z případu stala mezinárodní mediální senzace a vyšetřovatelé se ocitli pod mimořádným tlakem. V roce 1991 nemusely být regionální linky vybaveny zapisovači letových údajů. Vyšetřovatelé tak museli vycházet pouze z hmotných důkazů. Polámané stromy ukazovaly na to, že letoun dopadl v silném levém náklonu pod strmým úhlem. To naznačovalo, že piloti měli problém s řízením. Tuto hypotézu se však nedařilo potvrdit. Teprve kontrola řízení vrtulí přinesla znepokojivý objev. Rotory letounu EMB-120 se otáčejí konstantní rychlostí. Změnu výkonu provádí pilot pomocí páky v kokpitu, kterou mění úhel náběhu listů. Ten by během letu neměl klesnout pod 22 stupňů. Nalezené ovládací páky však svědčily o tom, že listy levého rotoru byly nastaveny na pouhé tři stupně. Toto zjištění zdánlivě vše vysvětlovalo. V této poloze by byly listy natočeny téměř kolmo proti větru. Vrtule by fungovala jako stěna bránící proudění nezbytnému pro udržení vztlaku. Letadlo by se přetočilo doleva a zřítilo, jako v případě letu 2311. Vyšetřovatelé potřebovali vědět, jak se to mohlo stát. Prostudovali složitý mechanismus vrtule a zjistili, že jeden z klíčových dílů je silně opotřebovaný. Domnívali se, že našli pravou příčinu tragédie. Jejich teorie však měla vážnou trhlinu. Konstrukce vrtule letounu EMB-120 měla být proti podobnému selhání zajištěna. Laboratorní testy s identicky obroušenou hřídelí to potvrdily. Přestavení listů do nebezpečné polohy by mělo být nemožné. Vyšetřovatelé však byli přesvědčení, že jejich úvahy jsou správné. Odhodlali se proto k neobvyklému kroku. U brazilského výrobce zorganizovali zkušební let. Totožný typ letadla vybavili opotřebeným dílem, aby viděli, jak se bude chovat za letu. Ze začátku se zdálo, že zkouška potvrdí stanovisko výrobce. Potom však události nabraly dramatický obrat. Listy vrtule se začaly natáčet opačným směrem, než se předpokládalo. Vyšetřovatelé dospěli k názoru, že vrtule s opotřebovanou hřídelí byla časovaná bomba. Jakmile se listy přestavily do pozice pod nízkým úhlem, byla posádka bezmocná. V důsledku nehody došlo k technickým změnám, které by měly podobným situacím zabránit.


Komentáře k pořadu: 15 přečíst / napiš



Stanice
ČT2
Datum
Pá. 17.5.2019
Čas
22.10 - 22.55
Délka
45 min.
Typ
dokument
Specifikace
duální vysílání, skryté titulky, HD

Podobne televizni porady

Policie v akci
Čtyři případy, čtyři lidské osudy. Reální policisté, případy ukazující skutečný život a vo...
dnes 09.20
NAHRAT
ZDARMA
Prima
Den D-IKEM aneb narodit se podruhé
Jaký je nový život s novým srdcem? O IKEMu a práci kardiologů s profesorem Janem Pirkem. R...
dnes 09.55
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
O místo na slunci
Slavná, nadčasová a vtipná hříčka parodující lidskou závist a nepřejícnost (1959). Autor, ...
dnes 18.55
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Podobné pořady
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

Registrace
Přihlášení



Středa 18. 9. 2019 Svátek má Kryštof
Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz